Ból pleców podczas siedzenia – przyczyny i sposoby na bóle pleców

Siedzący tryb życia jest jednym z poważniejszych problemów cywilizacyjnych, z jakimi przyszło nam się mierzyć. Skutków nadmiernego siedzenia jest wiele, a jedną z nich jest ból pleców. Dowiedz się, jakie są jego przyczyny i jak radzić sobie z nim radzić.

Przyczyny bólu w dolnej części pleców

Pracując w pozycji siedzącej, często zapominamy o ergonomii pracy, która znacząco obniża ryzyko pojawienia się bólu pleców. Nieodpowiednie ustawienie fotela lub brak możliwości jego regulacji sprawia, że się mięśnie od strony grzbietu się rozciągają, tracąc napięcie, a mięśnie od strony brzucha się przykurczają. W efekcie odczuwamy bóle mięśni kręgosłupa, a po dłuższym czasie zaczynamy czuć również ból samego kręgosłupa, który stracił właściwe podparcie.

Ćwiczenia na ból pleców

Aby ulżyć sobie w bólu, a także zapobiec dolegliwościom w przyszłości, warto wdrożyć ćwiczenia na ból pleców. Są to przede wszystkim ćwiczenia rozciągające mięśnie kręgosłupa, takie jak:

  • mostek
  • koci grzbiet
  • ukłon japoński – siadamy na piętach i tułów wyciągamy do przodu
  • balans w kręgu podpartym – lewą rękę wyciągamy do przodu, prawą nogę to tyłu i wytrzymujemy pół minuty, po czym zmieniamy strony
  • lędźwia na ziemi – kładziemy się na brzuchu, do góry podnosimy barki i nogi, wytrzymujemy 15 sekund, odpoczywamy i powtarzamy ćwiczenie
  • deska – plank jest znakomitym ćwiczeniem na mięśni core, z pozycji leżącej unosimy całe ciało, by tworzyło jedną linię, opierając się o czubki palców u stóp i łokcie

Na ból pleców warto wykonywać inne treningi – pływanie, jogging, ćwiczenia siłowe, a nawet spacer pomogą nam wzmocnić mięśnie, dotlenić organizm i chwilowo podnieść puls.

Ból pleców podczas siedzenia – ergonomia pracy to podstawa!

O nasze plecy musimy zadbać również podczas samej pracy siedzącej, w której przeciętnie spędzamy 8 godzin. Fotel powinniśmy wyregulować tak, byśmy stopami mogli sięgnąć podłogi, dzięki czemu siedzisko fotela nie będzie uciskać ud. Dobrze by było, aby biurko było na tyle wysoko, abyśmy od czasu do czasu (i tylko na chwilę) mogli założyć nogę na nogę. Z kolei monitor powinien być ustawiony tak, byśmy patrzyli na niego nieznacznie kierując wzrok ku górze. Co godzinę powinniśmy zrobić sobie 5 minut przerwy,  ramach której możemy iść po herbatę lub po prostu na krótki spacer. Warto także wykonać kilka skłonów lub krążenia tułowiem.

Walcząc z dolegliwością, powinniśmy sięgnąć po maść na ból pleców – maść borowinowa lub maść rozgrzewająca przyniosą ukojenie, podobnie jak ciepła kąpiel z olejkami eterycznymi, w szczególności z olejkiem eukaliptusowym lub lawendowym. W trakcie pracy ulgę przyniesie nam rozgrzewający okład żelowy, który należy przyłożyć w miejscu bólu. Pamiętajmy także, by zapewnić sobie odpowiednie warunki do pracy zdalnej – wiele osób na ból pleców od siedzenia uskarża się właśnie przez pracę w domu.