Bóle menstruacyjne – jak radzić sobie z bolesnymi miesiączkami?

Menstruacja, która występuje, gdy nie dojdzie do zapłodnienia, wiąże się z różnego rodzaju dolegliwościami. Wiele kobiet podczas okresu odczuwa znaczące osłabienie, a nawet silne bóle menstruacyjne. Niekiedy są one tak intensywne, że eliminują nawet na jeden dzień z życia zawodowego i towarzyskiego. Jak radzić sobie z bólami menstruacyjnymi i kiedy należy zgłosić się z nimi do lekarza?

Bóle menstruacyjne i inne objawy towarzyszące miesiączce

Bóle menstruacyjne to najczęstsze objawy, na jakie uskarżają się kobiety w różnym wieku. Najczęściej pojawiają się mniej więcej dwa lata po pierwszej miesiączce, gdy cykl zdąży się wyregulować. Wiele kobiet zauważa też, że bóle ustępują lub stają się znacznie mniej dokuczliwe po urodzeniu dziecka.

Oprócz bóli menstruacyjnych kobiety narzekają także na silne bóle głowy (czasami nawet migreny), na nudności, brak apetytu, stany depresyjne i nerwowość. Jeśli bóle menstruacyjne sprawiają, że nie jesteś w stanie wstać z łóżka i pójść do pracy, na uczelnię czy na umówione spotkanie, nie zwlekaj dłużej z wizytą u lekarza ginekologa.

Jeśli bóle miesiączkowe są dokuczliwe, ale nie odczuwasz innych dolegliwości, warto o swojej przypadłości wspomnieć podczas najbliższej wizyty u lekarza, np. na badaniu cytologicznym. Lekarz powinien wykluczyć endometriozę i torbiele na jajnikach, które dość często bywają przyczyną ostrych bóli miesiączkowych.

Jak radzić sobie z silnymi bólami menstruacyjnymi?

Istnieje kilka sposobów, by bóle miesiączkowe znacznie złagodzić. Amerykańscy naukowcy dowiedli, że bóle nasilają się szczególnie u osób, które nie do końca radzą sobie z sytuacjami stresującymi. Dlatego już na kilka dni przed nadchodzącym okresem postaraj się rozluźnić. Zarezerwuj tych kilka dni na przyjemności. To czas, kiedy bez wyrzutów sumienia możesz poświęcić się lekturze nowo kupionej książki albo obejrzeć zaległe odcinki ulubionego serialu.

Również na kilka dni przed miesiączką zrezygnuj z picia mocnej kawy i herbaty lub znacznie ogranicz ich ilości. Przed okresem w jego trakcie szczególnie polecamy pić świeżo zaparzony rumianek, który łagodzi stany zapalne i ból.

Już kilka dni przed okresem warto brać niewielkie dawki leków przeciwbólowych – z paracetamolem lub ibuprofenem. Należy unikać w tym czasie Aspiryny, która wzmaga krwawienie. W dniu, w którym ból jest najsilniejszy, warto wziąć leki przeciwskurczowe – Nospę albo przeciwzapalny i przeciwbólowy Nimesil na receptę.

Jak złagodzić bóle miesiączkowe?

Oprócz leków i zmiany diety, na bóle menstruacyjne doskonale działają ciepłe okłady na brzuch. Możesz namoczyć ręcznik lub ściereczkę ciepłą (ale nie gorącą!) wodą lub zrobić okład przy użyciu termoforu, który na dłużej utrzyma odpowiednią temperaturę wody.

Niektórzy na bóle miesiączkowe polecają także ciepłe kąpiele. Pamiętaj jednak, że długie kąpiele w wannie nie są zalecane w żadnej fazie cyklu, jeśli masz problemy z powracającymi infekcjami intymnymi.

Bóle menstruacyjne zmniejsza także regularna aktywność fizyczna. Nieważne czy będziesz pobijał rekordy na siłowni czy bieżni, czy zapiszesz się na taniec, czy wybierzesz jogę, po każdym treningu pamiętaj o rozciąganiu. Sumiennie wykonane rozciąganie nie tylko uchroni Cię przed kontuzją, ale także zmniejszy bóle menstruacyjne. Jeśli połączysz wszystkie wskazówki, Twoje dolegliwości powinny być znacznie mniej dokuczliwe.