Chrom – właściwości pierwiastka i jego wpływ na odchudzanie

Chrom jest pierwiastkiem śladowym w naszym organizmie – jako mikroelement występuje w ograniczonych ilościach. Jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania, jednocześnie jego przedawkowanie może nieść poważne konsekwencje zdrowotne. Jakie są objawy niedoboru chromu, jakie właściwości ma chrom i dlaczego nie wolno przedawkowywać tego pierwiastka?

Objawy niedoboru chromu

Niektóre skutki zbyt małej ilości chromu w organizmie mogą być mylone z niedoborami magnezu czy żelaza. Chroniczne zmęczenie, bóle głowy, drażliwość, złe samopoczucie, zaburzenia koordynacji ruchowej, wzrost poziomu cukru i złego cholesterolu we krwi to najczęstsze niedobory chromu. Aby upewnić się czy brakuje nam tego pierwsiatka, warto wykonać badania i na ich podstawie ustalić z lekarzem suplementację chromu. Chrom znajdziemy także w produktach spożywczych, takich jak drożdże, ser, produkty pełnoziarniste, orzechy, szparagi, ostrygi, grzyby i piwo, a ich przyswajanie ułatwia obecność witaminy C oraz niacyny, czyli witaminy B3.

Chrom – właściwości zdrowotne GTF

O właściwościach chromu nadal nie wiemy wszystkiego. Część badań klinicznych wykazuje sprzeczne między sobą efekty działania chromu. Z całą pewnością możemy jednak mówić o kilku właściwościach chromu:

  • chrom bierze udział w metabolizmie glukozy – jest więc czynnikiem tolerancji glukozy, skąd jego druga nawa GTF (glucose tolerance factor). Chrom wraz z insuliną uczestniczy w transporcie glukozy do komórek, reguluje poziom glukozy, a także insuliny. Chrom pomaga w zapobieganiu rozwoju cukrzycy i insulinooporności
  • chrom uczestniczy w syntezie kwasów tłuszczowych – chrom obniża poziom złego cholesterolu, zwiększa poziom dobrego cholesterolu, przeciwdziałając miażdżycy
  • chrom bierze udział w metabolizmie białek – rozpad białek na aminokwasy przyczynia się do obrotu białkiem „turn over”, czyli usuwania starych białek i zastępowania ich nowymi
  • chrom współtworzy wiele enzymów trawiennych
  • chrom bierze udział w syntezie witamin i minerałów
  • chrom bierze udział w procesach antyoksydacyjnych, które chronią przed rozwojem nowotworów i opóźniają procesy starzenia
  • chrom obniża poziom kortyzolu i podnosi poziom serotoniny – pomaga w łagodzeniu depresji i stanów lękowych

Chrom na odchudzanie? Czy chrom pomaga schudnąć?

W redukcji tkanki tłuszczowej konieczny jest ujemny bilans kaloryczny. Utrzymanie deficytu kalorycznego jest najważniejszą zasadą, do której trzeba się stosować, by zrzucić zbędne kilogramy – bez względu, jaką drogę obierzemy. Redukcja może opierać się jedynie o zdrowy styl żywienia z zachowaniem deficytu, deficyt możemy uzyskać poprzez połączenie diety z aktywnością fizyczną.

Bez względu na stan zdrowia i ewentualne schorzenia, skuteczna dieta redukcyjna zawsze zakłada utrzymanie niewielkiego deficytu kalorycznego, a takie suplementy jak chrom mogą jedynie pomóc nam w opanowaniu wilczego apetytu. Jeśli więc odpowiednio zbilansujemy dietę, chrom dzięki regulacji poziomu glukozy i insuliny we krwi ułatwi nam ograniczanie lub rezygnację ze słodyczy i produktów wysokoprzetworzonych. Chrom pomocny jest także w regulacji poziomu kortyzolu, którego poziom u niektórych osób odchudzających się zwiększa w wyniku dużych zmian żywieniowych i intensywnych treningów. Kortyzol negatywnie wpływa na samopoczucie, obniża motywację i może przyczynić się do porzucenia zdrowego stylu życia. Chrom obniża poziom kortyzolu, zwiększa poziom serotoniny, co może ułatwić wytrwanie w postanowieniu.

Należy pamiętać, że przedawkowanie chromu jest niebezpieczne – utrudnia przyswajanie się żelaza, a więc przyczynia się do powstawania anemii, a w dłuższej perspektywie nadmiar chromu może uszkadzać strukturę DNA, prowadząc do powstawania nowotworów.