Czy istnieje dieta na dobre samopoczucie?

Okres jesienno-zimowy wiele osób wprawia w stan przygnębienia. Krótkie, zimne i pochmurne dni nie sprzyjają naszemu samopoczuciu. Jesienią często stajemy się ospali, a niesprzyjająca aktywnościom na świeżym powietrzu aura niestety nas rozleniwia. Tymczasem o dobre samopoczucie możemy zadbać, wprowadzając kilka zdrowych nawyków żywieniowych. Na czym polega dieta na dobre samopoczucie?

Produkty w diecie na dobre samopoczucie

Niezliczone badania wykazały ścisłą korelację pomiędzy spożywaniem konkretnych produktów a dobrym samopoczuciem. Ma to związek z zawartością określonych minerałów i witamin, które wspierają pracę układu nerwowego. Dlatego w diecie na dobre samopoczucie nie może zabraknąć:

  • zdrowych tłuszczy roślinnych – olej rzepakowy, lniany, oliwa z oliwek
  • kwasów omega-3 i omega-6 – znajdują się one w tłustych rybach (makrela, śledź, łosoś), orzechach i nasionach
  • kiszonek – oprócz witaminy C zawierają one żywe kultury bakterii, które doskonale oddziałują na pracę układu pokarmowego
  • magnezu – 2 kostki gorzkiej czekolady do kawy, kakao na śniadanie i orzechy włoskie jako przekąska są jak najbardziej wskazane
  • bananów – zawierają potas, magnez i dopaminę, substancję, która bezpośrednio wpływa na poprawę samopoczucia
  • nasion roślin strączkowych – są doskonałym źródłem magnezu i białka
  • pomidorów – zawierają likopen, który usprawnia pracę mózgu
  • jajek – źródło aminokwasów, manganu, cynku, żelaza, witamin z grupy B i witaminy D

Warto sięgać także po kiełki, kukurydzę w kolbach, szpinak i produkty pełnoziarniste. Dietę należy możliwie jak najbardziej urozmaicać, przygotowując posiłki z różnorodnych produktów. Jesienią należy także suplementować witaminę D3. Ponadto uczucie ciągłego zmęczenia i nadmiernego wypadania włosów mogą być objawami niedoborów żelaza, na które szczególnie narażone są kobiety.

Dieta na dobre samopoczucie – czego unikać?

W diecie na dobre samopoczucie nie ma miejsca na produkty wysokoprzetworzone – gotowe dania, które wystarczy odgrzać lub zalać wrzątkiem. Należy także unikać produktów średnioprzetworzonych, w miarę możliwości zastępując je zdrowszymi odpowiednikami. Minimalizować należy także spożywanie cukru – białego, brązowego oraz syropu fruktozowo-glukozowego. Zwróćmy także uwagę na mięso i wędliny. Ograniczmy ich spożycie do 2 lub 3 razy w tygodniu, stawiając jednocześnie na ich wysoką jakość.

Dieta na dobre samopoczucie nie może jednak być karą. Sporadycznie możemy sięgnąć po czekoladę – również mleczną, jeśli nie przepadamy za gorzką. Zrezygnujmy jednak ze smakowych czekolad. Miłośnicy pizzy mogą sięgnąć po jeden lub dwa kawałki tego przysmaku w miesiącu, a fani frytek upiec jedną porcję z małą ilością tłuszczu. Ważne, aby zachować umiar i by 80% naszego menu stanowiły wskazane wcześniej produkty.

Dieta na dobre samopoczucie to nie wszystko

Zbilansowana dieta znacząco wpłynie na nasze dobre samopoczucie. Może jednak okazać się niewystarczająca. Dlatego powinniśmy wdrożyć do naszych codziennych zajęć aktywność fizyczną. Osoby, które nie potrafią przekonać się do żadnej dyscypliny sportowej powinny postawić na inną formę – spacery, ruchowe zabawy z dziećmi lub dojazdy na rowerze do pracy. Ruch jest zbawienny dla naszego nastroju. W trakcie aktywności lepiej się dotleniamy, wzmacniamy serce i układ krążeniowy, łatwiej jest nam utrzymać prawidłową masę ciała, prawidłowy poziom cukru i cholesterolu we krwi, a osoby aktywne w ciągu dnia lepiej się wysypiają.

Wbrew obiegowej opinii nie musimy całkowicie rezygnować z picia kawy. Starajmy się jednak nie pić więcej niż 4 małe filiżanki kawy dziennie. Kawę możemy zastąpić yerba mate, która również skutecznie nas pobudzi. Całkowicie należy odrzucić napoje energetyczne. W przypadku dłużej utrzymującego się spadku formy należy swój stan zdrowia skonsultować z lekarzem rodzinnym.