Czy ksylitol jest zdrowy?

Zacznijmy od tego, czym jest popularny ostatnio ksylitol.  Jest to substancja słodząca, jednak co ważne pochodzenia naturalnego. Ksylitol jest organicznym związkiem chemicznym, który znany był w Europie już w XIX wieku, za sprawą niemieckich i francuskich chemików.

Oryginalny fiński ksylitol, produkuje się z drzewa brzozy, stąd druga nazwa substancji: „cukier brzozowy”. Ksylitol znalazł swoje szczególne zastosowanie w czasie II wojny światowej, kiedy brakowało podstawowych produktów, w tym słodzących. Szereg badań nas tą substancją sprawił, że ksylitol z powodzeniem jest już stosowany w wielu zakątkach świata.

Jak działa ksylitol i kto powinien go stosować?

Zainteresowanie tą substancją wynika z tego, że ksylitol nie podnosi gwałtownie poziomu stężenia glukozy we krwi, co wpływa na jego niską kaloryczność. Wynika to z tego, że alkohole cukrowe zawarte w ksylitolu, mają wolniejszy czas wchłaniania przez układ pokarmowy, a ich metabolizm przebiega przy niewielkim udziale insuliny.

Ksylitol poleca się szczególnie osobom, które nie tolerują prawidłowo glukozy, a także osobą borykającym się z insulino odpornością, czy też takim, którzy są na diecie. Dla tych grup substancja ta stanowi wspaniałą alternatywę dla cukru białego. Ksylitol ze względu na swoje naturalne pochodzenie jest także bezpieczną substancją, którą można włączyć nawet w dietę dzieci, powyżej 3 roku życia. Należy jednak pamiętać, że początki stosowania ksylitolu zarówno przez dzieci, jak i dorosłych powinno być stopniowe. Organizm musi przyzwyczaić się do nowej substancji, dlatego warto zacząć od małej łyżeczki dziennie.

Jakie właściwości ma cukier brzozowy? Trzy zalety ksylitolu.

  • Wprowadzenie ksylitolu do diety może mieć wpływ na zwiększenie przyswajalności minerałów przez organizm, takich jak wapno. Dzięki temu poprawia się kondycja i gęstość kości.
  • Ksylitol ma dobry wpływ na nasze zęby, zapobiegając próchnicy czy chorobom dziąseł. Ponadto ma właściwości bakteriobójcze, ponieważ ksylitol nie fermentuje, co oznacza, że może być zamieniony na kwasy przez znajdujące w jamie ustnej bakterie.
  • Ksylitol ma dwa razy mniej kalorii niż cukier, przy podobnej słodkości. Dzięki temu jest idealny dla osób będących na diecie, zmniejszając apetyt na słodycze.

Wszechobecny cukier? Masz wybór!

Obecnie biały cukier stał się najczęściej spożywaną substancją. Zdominował naszą dietę na wszystkich polach i nie chodzi tu tylko o desery… Razem z tym zjawiskiem rozpoczęto badania, które jednoznacznie wskazują negatywne skutki spożywania zbyt dużej ilości cukru. Nie jesteśmy jednak na ten składnik skazani, naturalne zamienniki takie jak ksylitol pozwalają kontrolować ilość spożywanych cukrów, wybór należy do nas!