Detoks a zdrowe odchudzanie – czy detoks jest zdrowy?

Nadwaga, otyłość, a także złe samopoczucie sprawiają, że szukamy sposobów na poprawę swojej kondycji. Niektórzy walkę z nadprogramowymi kilogramami rozpoczynają od detoksu, którego celem jest oczyszczenie z toksyn i złogów. Czy detoks jest zdrowy i czy odchudzanie warto zacząć od oczyszczania organizmu?

Czy detoks jest zdrowy? Jak organizm reaguje na detoks?

Na przestrzeni kilku lat detoks stał się bardzo modnym tematem wśród osób rozpoczynających odchudzanie. Przekonanie, że w organizmie zalegają złogi i toksyny, których musimy się pozbyć, by redukcja była w ogóle możliwa, nie znajduje potwierdzenia u lekarzy i dietetyków. Specjaliści przekonują, że u zdrowych osób oczyszczanie organizmu odbywa się poprzez wątrobę, nerki, przewód pokarmowy i płuca. Osoby, które na co dzień zdrowo się odżywiają, problemu z oczyszczaniem organizmu nie mają w ogóle – błonnik, polifenole i inne antyoksydanty dostarczane wraz z pokarmem skutecznie usuwają metabolity i inne toksyczne substancje, które dostały się do naszego organizmu w niewielkich ilościach.

Osoby, które redukcję masy ciała rozpoczynają właśnie od detoksu, decydują się najczęściej na jeden z trzech wariantów:

  • głodówka
  • detoks sokowy
  • detoks owocowo-warzywny

Czasami detoks opiera się także o spożywanie w niewielkich ilościach kasz lub innych ściśle określonych produktów. Detoks zawsze powiązany jest z dużym ograniczeniem spożywanych kalorii lub całkowitą głodówką. Niestety taka duża zmiana w stylu żywienia może wywołać szok – organizm nie otrzymuje odpowiednio dużej energii do prawidłowego funkcjonowania narządów wewnętrznych. Tygodniowy bilans spożywanych kalorii powinien być utrzymywany na wyższym poziomie, niż wynosi nasza podstawowa przemiana materii.

Czy detoks pomaga w odchudzaniu?

Co prawda badania wykazały, że jedno- lub dwudniowa głodówka może przyspieszyć metabolizm, muszą jednak zostać spełnione określone warunki. Post przerywany, który zakłada utrzymanie odpowiedniego bilansu kalorycznego w ciągu tygodnia, może być więc oparty na oknach żywieniowych, które oddzielają pojedyncze dni wstrzymywania się od jedzenia. Dieta musi być jednak odpowiednio skomponowana, by organizm funkcjonował prawidłowo, by redukcja była skuteczna i by nie skończyła się efektem jojo.

Efekt jojo jest najczęstszą konsekwencją stosowania głodówek, w tym również detoksu. Gdy po dużych lub całkowitych ograniczeniach sięgniemy po węglowodany, duża dawka glukozy spowoduje nagły wyrzut insuliny do krwi, a to z kolei wywoła u nas wilczy apetyt. Podobnie organizm reaguje na detoks sokowy – brak błonnika i duża dawka fruktozy z owoców sprawi, że na takim detoksie będziemy nieustannie odczuwać głód. Często stosowane głodówki, podobnie jak nieustanne nadmierne spożywanie węglowodanów prostych, może spowodować insulinooporność.

Jeśli jesteśmy zdrowi, detoks wyrządzi w naszym więcej szkód niż pożytku. Zamiast głodzenia się, powinniśmy wdrożyć zdrową, zbilansowaną dietę, pamiętając o piciu dużych ilości wody i innych płynów. Zdrową dietę należy wzbogacić o zdrowe oleje roślinne, które zawierają cenne kwasy omega-3 i omega-6 oraz o chrom, który reguluje poziom glukozy we krwi. Detoks nie jest zdrowym bezpiecznym sposobem na pozbycie się toksyn i kilogramów – zdrowa dieta, ujemny bilans kaloryczny i aktywność fizyczna to przepis na zdrowie i dobre samopoczucie.