Dieta wegetariańska za i przeciw

Niezwykle popularne okazuje się zainteresowanie zdrowym stylem życia, jak i różnego rodzaju dietami mającymi korzystny wpływ na kondycję, zarówno fizyczną, jak i psychiczną człowieka. Jedna z najbardziej typowych diet w tej kwestii to wegetarianizm. Jednakowoż, czy jarski sposób żywienia popularyzowany na całym świecie, dyktowany przez powody zdrowotne to właściwa metoda odżywiania się?
Sposób odżywiania oraz zawartość określonych produktów żywnościowych w jadłospisie, mogą być dla człowieka lekarstwem bądź toksyną. Obciąża organizm zarazem nadmiar, jak i niedobór żywności, tudzież spożywanie jej w nieodpowiednich proporcjach czy też z niewłaściwą częstotliwością.

Zalety bezmięsnego sposobu żywienia

Prawidłowo zaplanowana dieta wegetariańska, zawierająca wszelkie potrzebne składniki odżywcze posiada zalety zdrowotne niezbędne w profilaktyce tudzież terapii zaburzeń: nadwagi, otyłości, cukrzycy, miażdżycy, niektórych nowotworów, nadciśnienia tętniczego, choroby niedokrwiennej serca.
Dobroczynny wpływ diety bezmięsnej na zdrowie bierze swój początek w mniejszej zawartości nasyconych kwasów tłuszczowych, cholesterolu, cukru a zwiększonej podaży magnezu, błonnika, witaminy C, witaminy E, potasu, fitozwiązków, w komparacji do diety mięsnej. Odnosi się to do zmiany stylu życia, w tym: niepalenia tytoniu, eliminacji alkoholu i małej czarnej również zwiększonej aktywności fizycznej.
Wegetarianie wyrzekając się spożywania mięsa w mniejszym stopniu narażeni są na zakażenie bakteryjne Salmonellą, Listerą, Campylobacterią, Gronkowcem, zatruciami węglowodorami aromatycznymi, nitrozoaminami, tudzież pozostałościami antybiotyków, jak i leków weterynaryjnych. Ponadto rezygnują ze znajdujących się w mięsie hodowlanym obciążających organizm związków: hormonów wzrostu, dodatków smakowych, barwników, środków konserwujących, pochodnych penicyliny, leków psychotropowych i środków uspakajających.

Potencjalne zagrożenia wynikające ze stosowania diety jarskiej

Dieta wegetariańska może nieść zagrożenia zdrowotne na tle żywieniowym. Niewolnicze poszanowanie zasad wegetarianizmu rodzi, bowiem ryzyko niedokrwistości, marskości wątroby i zahamowania wzrostu. Bezmięsna metoda żywienia zwiększa ewentualność zanieczyszczenia organizmu pozostałościami środków ochrony roślin, nienaturalnymi nawozami, metalami ciężkimi, preparatami antyodżywczymi: alkaloidami, saponinami, inhibitorami trypsyny i glukozynolanami.
Istnieje możliwość niedoborów składników odżywczych, mineralnych oraz witamin podczas stosowania diety jarskiej. Jadłospis diety wegetariańskiej uboższy o białko o wysokiej wartości biologicznej i o niewysokiej zawartości aminokwasów egzogennych nie zaspokaja potrzeb białkowych organizmu człowieka, co wpływa na niepełnosprawność rozwoju fizycznego i intelektualnego. Słaba strona diety to zbyt mała przyswajalność komponentów mineralnych zawartych w wytworach roślinnych, w głównej mierze: wapnia, żelaza i cynku. Może zatem wystąpić ryzyko niedokrwistości na tle niedoborów czynników krwiotwórczych, czyli: żelaza, witamin z grupy B i kwasu foliowego. Prócz tego niedobory wapnia i witaminy D mogą doprowadzić do powstania krzywicy i osteoporozy.

Wegetariański styl życia z jednej strony niesie ze sobą pozytywne skutki zdrowotne, jako że nie powoduje w układzie pokarmowym procesów gnilnych, z drugiej natomiast w rezultacie niewykluczonych niedoborów pokarmowych może prowadzić do zagrożenia zdrowia. Ryzyko stosowania diety bezmięsnej płynie z niespełnienia wskazań żywieniowych, w szczególności, jeżeli chodzi o restrykcyjne formy wegetarianizmu, jak i stosowanie ich u niemowląt, dzieci, kobiet w ciąży i karmiących piersią. Z zasadzie witaminy w dietach bezmięsnych znajdują się w zaleconych ilościach. Wyjątek od normy obserwuje się na przykładzie witaminy B12 i D oraz ryboflawiny. Mogą wystąpić również niedobory selenu, wapnia, cynku, jodu, długołańcuchowych kwasów tłuszczowych z rodziny n-3.