Domowe sposoby na wzdęcia – jak zapobiegać i zwalczać wzdęcia?

Powiększony brzuch, dyskomfort, niekiedy bóle w podbrzuszu – tak objawiają się wzdęcia. Chociaż są one kłopotliwe, najczęściej nie zwiastują żadnej choroby. Jednak nie musimy i nie powinniśmy się na nie godzić.  Istnieją bowiem skuteczne, domowe sposoby na wzdęcia, dzięki którym unikniemy ich powstaniu lub zwalczymy je, gdy już się pojawią. Sprawdź, jak zapobiegać i jak leczyć wzdęcia.

Przyczyny powstawania wzdęć

Główną przyczyną powstawania wzdęć jest gromadzenie się gazów w jelitach, szczególnie na odcinku jelita grubego. Do gazów tych zaliczają się głównie dwutlenek węgla, siarkowodór, azot czy metan. A dlaczego gazy te gromadzą się w jelitach?

Dzieje się tak, gdy jemy za szybko, połykając wraz z pokarmem duże ilości powietrza. Wzdęcia powstają także, gdy jemy zbyt duże porcje i układ trawienny nie nadąża z trawieniem, pozostawiając w jelitach dużo resztek pokarmowych. Również siedzący tryb życia może być przyczyną powstawania wzdęć.

Domowe sposoby na wzdęcia: lekkostrawna dieta

Na wzdęcia często uskarżają się osoby, które lubią jeść tłuste potrawy, w szczególności tłuste mięsa. Ciężkostrawne posiłki są przez nasz organizm dłużej trawione, często też niedokładnie. Zalegające resztki pokarmowe poddawane są procesom fermentacyjnym, podczas których wytwarzają się dodatkowe ilości gazów.

Lekkostrawna dieta pomoże więc pozbyć się wzdęć. Warto też unikać takich produktów, jak warzywa strączkowe czy duże ilości ciemnego pieczywa. Do diety włączmy natomiast źródła probiotyków – jogurty lub kefiry ze szczepami bakterii, ogórki lub kapustę kiszoną.

Nie bez znaczenia jest także to, jak jemy. Wszyscy, ale szczególnie osoby uskarżające się na wzdęcia, powinny jeść częściej, ale mniejsze porcje. Dzięki temu organizm strawi posiłek, w naszych jelitach będzie zalegać znacznie mniej resztek pokarmowych, a nasz metabolizm przyspieszy. Zwróćmy także uwagę, by każdy posiłek spożywać powoli – w ten sposób unikniemy połykania dużych ilości powietrza.

Domowe sposoby na wzdęcia: ziołolecznictwo

Zioła są niezastąpione w walce ze wzdęciami. Pamiętajmy, że każdy z nas powinien przyjmować średnio od 2 do 2,5 litra płynów dziennie. Do swojej diety warto wdrożyć wodę, ale także ziołowe herbaty. Jeśli miewamy wzdęcia, powinniśmy pić napary z kopru włoskiego, rumianku, melisy, imbiru, korzenia arcydzięgla i mięty. Dobrze działają także napary z bazylii.

Zioła warto włączyć do codziennej diety – szczególnie, jeśli gotujemy coś, co może wywołać wzdęcia. Zaprzyjaźnijmy się z kminkiem, koprem, pietruszką, kardamonem, imbirem, a także z bazylią, majerankiem i nieco niedocenianym pieprzem tureckim.

Domowe sposoby na wzdęcia: aktywność fizyczna

Osoby uprawiające sport zdecydowanie rzadziej mają wzdęcia. Jeśli jednak z różnych powodów nie możemy pozwolić sobie na regularne treningi, znajdźmy czas na codzienne, choćby krótkie spacery. Aktywnością, która także doskonale wpływa na pracę jelit, jest pływanie.

Osoby pracujące w pozycji siedzącej, powinny przynajmniej raz na godzinę wstać, przespacerować się do kuchni, a nawet zrobić kilka prostych ćwiczeń, najlepiej rozciągających.

Co zrobić, gdy domowe sposoby na wzdęcia zawodzą?

Czasami domowe sposoby na wzdęcia okazują się nieskuteczne. Wtedy możemy sięgnąć po leki na wzdęcia z symetykonem, który sprawia, że pęcherzyki powietrza i innych gazów pękają, a ich zawartość wchłaniają ściany jelit lub zostaje wydalana.

Czasami wzdęcia są jednak objawem choroby, dlatego nie należy ich lekceważyć, jeśli pojawiają się często. Zespół jelita drażliwego, choroby wątroby i trzustki, nietolerancje pokarmowe, refluks czy choroby występujące na tle nerwowym mogą objawiać się między innymi właśnie poprzez wzdęcia. Jeśli domowe sposoby na wzdęcia okazują się niewystarczające, nie pomagają także leki bez recepty, koniecznie udajmy się do lekarza gastrologa.