Jak przygotować się do treningów? Początek sezonu biegowego

Z roku na rok rośnie zainteresowanie zdrowym stylem życia, coraz więcej osób interesuje się więc różnymi formami aktywności fizycznej, w tym joggingiem. Biegamy coraz więcej, coraz częściej. Jedni biegają, bo chcą schudnąć, inni biegają, by polepszyć swoją kondycję fizyczną, jeszcze inni jogging traktują jako przygotowanie do innych sportów, w szczególności do sportów zimowych. Jednak wszyscy biegacze jednogłośnie przyznają, że bieganie sprawia im przyjemność. Jak przygotować się do sezonu biegowego, by nie nabawić się kontuzji i by wyniki były jak najlepsze?

Dobre buty biegowe i odpowiedni strój sportowy

Być może słyszałeś już, że w biegach najważniejsze są dobre buty. Żadna inna część garderoby nie jest tak ważna, jak dobre obuwie sportowe. Wszystkich początkujących, jak i zaawansowanych biegaczy zachęcamy do kupna takich butów w sklepie specjalistycznym. Ważne jest bowiem, by kupić buty do biegania, ale także buty dobrane do naszej stopy. Pod uwagę należy wziąć pronację i supinację, czyli sposób układania stopy podczas chodzenia i biegania.

Dobrze dobrane buty biegowe znacznie zmniejszą ryzyko kontuzji, a pamiętajmy, że przy bieganiu urazy stawów zdarzają się stosunkowo często. Dzięki dobrym butom do biegania będziemy też czuć znacznie większy komfort.

Buty biegowe są niezaprzeczalnie najważniejszym elementem stroju biegacza – reszta stroju w przypadku początkujących biegaczy może być właściwie dowolna. Wystarczą sportowe legginsy lub dresy, wygodna koszulka, a w chłodniejsze dni także bluza, by móc rozpocząć swoją przygodę z bieganiem.

Pamiętajmy, by strój dostosowywać do pogody. W chłodniejsze dni możemy pozwolić sobie na założenie krótkich spodenek, jednak górę musimy ubrać cieplejszą. Nie zapominajmy także o czapce z cienkiego materiału lub opasce na uszy – wczesną wiosną to obowiązkowy element stroju biegacza.

Jak biegać, by uniknąć kontuzji? 3 sposoby na bezpieczne bieganie

Oprócz dobrania odpowiednich butów biegowych, istnieją inne sposoby, by zminimalizować ryzyko kontuzji:

  • Do biegania wybierajmy drogi leśne lub gruntowe, a jeśli nie mamy możliwości uciec z miasta, wybierajmy drogi asfaltowe. Nie należy biegać po betonie (w tym płytach chodnikowych), który jest tak twardy, że nawet najlepsze buty biegowe nie zamortyzują naszych kroków.

 

  • Przed absolutnie każdym treningiem należy zrobić 5-minutową rozgrzewkę. W przypadku biegania doskonale sprawdzają się krążenia tułowiem, które rozgrzeją mięśnie ud i pośladków, pajacyki, które rozgrzeją mięśnie łydek, mięśnie piszczelowe przednie, a także ramiona oraz bieg skrzyżny, czyli bieg bokiem z przeplatanką, który nie tylko rozgrzeje nasze mięśnie nóg, ale także nasze stawy skokowe i kolanowe.

 

  • Specjaliści dyskutują na temat słuszności rozciągania się przed treningiem – jedni są zwolennikami, inni przekonują, że rozciąganie przed treningiem może wręcz zwiększyć ryzyko kontuzji. Nasze doświadczenie wskazuje, że rozciąganie lepiej zostawić na koniec treningu. To doskonały sposób na wyciszenie organizmu. Rozciąganie pozwala nam uniknąć kontuzji, a także zmniejsza odczuwalne na dobę po treningu zakwasy. Rozciąganie ma także ważne znaczenie ze względu na budowę mięśni – trenowane i nie rozciągane mięśnie przykurczają się, znacznie zmniejszając zakres ruchu, a w konsekwencji przykurczenie mięśni (i więzadeł) jest najprostszą drogą do nabawienia się bolesnych kontuzji. Oprócz rozciągania polecamy także rolowanie z użyciem wałka z wypustkami lub bez wypustek. Dzięki rolowaniu rozluźniamy powięź mięśni, stawów, ścięgien i kości, chroniąc się tym samym przed kontuzjami. Dla pań doskonałą wiadomością będzie fakt, że rolowanie pomaga także pozbyć się cellulitu.

 

Odżywki przedtreningowe – sposób na zwiększenie motywacji

Aby treningi przynosiły efekty, muszą być wykonywane regularnie. Największym problemem osób rozpoczynających treningi biegowe i każdy inny rodzaj treningów, jest szybka utrata motywacji. Przyczyn tego jest wiele, najczęstszą jest jednak duży wkład siły i stosunkowo niewielkie efekty.

Pamiętajmy, że treningi powinniśmy zacząć od małych kroczków. Jeśli wcześniej nie biegaliśmy, najlepsze będzie zastosowanie planu treningowego. Możemy 2 minuty marsza przeplatać minutą truchtu, możemy także zacząć od samego marszobiegu. Dzięki temu treningi nie będą nas frustrowały, a nawet nie zauważymy, jak szybko będziemy zwiększać pokonywane dystanse.

Istnieją także sposoby, by przed treningiem dodać sobie energii. Pomogą nam w tym specjalistyczne odżywki przedtreningowe, chociaż większość biegaczy amatorów jako przedtreningówki stosuje kawę, zieloną kawę w kapsułkach czy BCAA. Zarówno kawa, jak i aminokwasy dodają energii i zwiększają wydolność organizmu podczas treningu.

Bieganie bez wątpienia jest jednym z piękniejszym sportów, a w dodatku nie wymaga dużych nakładów finansowych. Wystarczą dobre buty i chwila wolnego czasu o dowolnej godzinie, by zrobić doskonały trening cardio. Gwarantujemy przypływ ogromnej dawki endorfin i doskonałego samopoczucia po każdym treningu biegowym!