Jak wzmocnić odporność organizmu? 10 wskazówek przed sezonem jesiennym

O zdrowie i odporność powinniśmy dbać przez cały rok. Jeśli jednak wakacje sprawiły, że przestaliśmy myśleć o zdrowych nawykach, końcówka lata i początek jesieni to najlepszy moment, by ponownie wprowadzić samodyscyplinę. Wystarczy stosować się do kilku zasad, by mieć więcej energii i nie chorować w sezonie największej zachorowalności.

Dieta wzmacniająca odporność – co jeść, by być zdrowym?

W naszej diecie nie powinno zabraknąć owoców i warzyw. Tak naprawdę każde z nich zawiera wartościowe składniki, ze względu na dużą zawartość witaminy C i betakarotenu, powinniśmy jeść przede wszystkim:

  • Czerwoną paprykę
  • Natkę pietruszki
  • Czarne porzeczki
  • Brukselkę
  • Brokuły
  • Truskawki
  • Kiwi
  • Marchew
  • Jarmuż
  • Szpinak

Latem oczywiście warto sięgać po świeże warzywa i owoce, ale zimą nie bójmy się używać mrożonek. Są niemal tak samo wartościowe, jak nasze ulubione warzywa i owoce przed zamrożeniem.

Na czym jeszcze powinniśmy oprzeć naszą dietę? Na tłustych rybach morskich, które zawierają witaminę D3, nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, na oleju rzepakowym i lnianym, na kiszonkach, które są źródłem probiotyków, podobnie jak fermentowane produkty mleczne (jogurt naturalny, kefir i maślanka). Warto także jeść nasiona i orzechy, które zawierają cynk.

Nie bagatelizujmy właściwości czosnku i cebuli, żeń-szenia, eukaliptusa, czystka czy spirulliny, a także przypraw. Szczególnie te ostre, jak papryka cayenne, papryczki chilli oraz rozgrzewający imbir czy gałka muszkatałowa pomogą nam pozbyć się niebezpiecznych bakterii i wirusów.

Sport, aktywność na świeżym powietrzu i regeneracja organizmu

O tym, że wszyscy powinniśmy uprawiać sport, słyszymy na każdym kroku. Warto znaleźć ulubioną aktywność – tak, byśmy nie mogli doczekać się kolejnego treningu. Dla naszej odporności najlepsze są takie ćwiczenia, przy których tętno nie wzrasta powyżej 130 uderzeń na minutę. Spokojny jogging, nordic walking, przejażdżki rowerowe czy jazda na rolkach będą idealne – tym bardziej że na świeżym powietrzu.

Nie unikajmy przebywania poza domem. Nawet gdy jest zimno i pada, warto zrobić sobie krótki spacer, chociażby podczas powrotu z pracy do domu. Przebywanie na świeżym powietrzu doskonale poprawia naszą odporność, dlatego warto szukać okazji do najdrobniejszych aktywności na dworze, nawet jesienią i zimą.

Intensywne i częste wyniki mogą pomóc nam zbudować wymarzoną masę mięśniową, szybciej zrzucić zbędne kilogramy lub poprawić wydolność organizmu. Jednak podczas intensywnych ćwiczeń, gdy nasze tętno szybko wzrasta, organizm wydziela kortyzol – hormon stresu. A to może nie tylko sprawić, że efekty będą odwrotne do zamierzonych, ale przede wszystkim ucierpi nasza odporność.

Stres to jeden z największych wrogów naszego układu immunologicznego. Dlatego nie możemy dopuszczać do chronicznego zmęczenia. Ważne jest, by się wysypiać, po każdym treningu dać sobie przynajmniej dobę na regenerację, a wolne chwile wykorzystywać na relaks. Spotkanie z przyjaciółmi, rozwijanie pasji, wyjście do salonu SPA, do kina – znajdźmy czas na rozrywkę i relaks każdego dnia.

Aromaterapia i suplementacja diety

We wzmacnianiu naszej odporności lub walki z nabytymi już infekcjami pomocna jest także aromaterapia. Olejki eteryczne podgrzane w ceramicznym kominku pomogą nam stworzyć idealną atmosferę do wieczornego relaksu, a przy okazji wzmocnią nasz układ odpornościowy. Olejek sosnowy, eukaliptusowy, sandałowy, geraniowy czy z drzewa herbacianego pomogą szczególnie w walce z chorobami górnych dróg oddechowych.

Zbilansowana dieta, aktywny tryb życia i brak nałogów najczęściej wystarczają, by sprawnie funkcjonujący układ immunologiczny bronił się przed bakteriami i wirusami. Jednak sezon grypowy, wcześniej zażywane leki (szczególnie antybiotyki) lub przemęczenie mogą nas osłabić. Nie czekajmy, aż dopadnie nas grypa czy silne przeziębienie – sięgnijmy po witaminę C 1000.

O wysoką odporność dbajmy każdego dnia, a infekcje będą dopadały nas znacznie rzadziej. Będziemy mieli także więcej energii do działania, a nasze doskonałe samopoczucie udzieli się wszystkim dookoła.