Jak wzmocnić odporność? Przygotuj się na nadchodzącą zimę!

Pogoda we wrześniu w tym roku nie pozostawiła żadnych złudzeń – jesień przyszła szybciej, niż zaprosił ją do nas kalendarz. Część z nas dopiero we wrześniu ruszyła na zaplanowany wakacyjny urlop. Nie wszyscy zdążyliśmy pomyśleć o budowaniu odporności na jesień i zimę. A tę synoptycy zapowiadają, jako zimę stulecia.

Produkty wzmacniające odporność, które znajdziesz w domu

Tak naprawdę w zasięgu ręki znajdziemy co najmniej kilka warzyw i owoców, które mają zbawienny wpływ na nasz układ odpornościowy. Najpopularniejszy chyba czosnek znany jest z silnego działania antybakteryjnego i antywirusowego. Cebula z dużą zawartością witaminy C, B, E, K, PP oraz prowitaminą A należy do roślin leczniczych. Ponadto zawiera flawonoidy, sole mineralne, związki krzemu, cynku, siarki, fosforu, jodu, magnezu, żelaza, które nie tylko pozytywnie wpływają na układ immunologiczny, ale także na układ trawienny, naczyniowy. Przygotowany z cebuli syrop to prawdziwe lekarstwo – działa odkrztuszająco i przeciwzapalnie. Cebula to naturalne bogactwo witamin i związków mineralnych!

Profilaktycznie, a także w stanach przeziębieniowych warto pijać napar z lipy czy maliny, które doprawione miodem rozgrzeją i wspomogą organizm w walce z wirusami. Pamiętać należy, że miód swoje właściwości traci w wysokich temperaturach – nie dodawaj go do gorącej herbaty.

Owoce, warzywa, zioła i…nalewki domowej roboty

Swoją odporność warto wspomóc niewielką ilością domowej nalewki z maliny, aronii czy czarnej porzeczki. Mały kieliszek pysznego alkoholu rozgrzeje nas w zimne wieczory oraz dostarczy sporą dawkę witamin potrzebnych do budowania odporności.

W okresie wzmożonych gryp i przeziębień warto pamiętać o owocach cytrusowych – cytryna, pomarańcza, a przede wszystkim grejpfrut to prawdziwe bomby witaminowe. Podobnie jak owoce kiwi czy banany. W budowaniu odporności ważna jest zdrowa i zróżnicowana dieta. Ważne są nie tylko witaminy i składniki mineralne, ale także ich przyswajalność, a ta różni się w zależności od produktu, w jakim ich dostarczamy.

Zdrowa dieta, suplementacja oraz aktywność fizyczna budują odporność

Matka Natura przygotowała okresy przesilenia, w których szczególnie jesteśmy narażeni na osłabienie organizmu, przeziębienie czy grypę. Warzywa, owoce, zioła – jeśli one nie wystarczą, wspomóżmy się suplementami diety. Dzięki nim możemy uniknąć poważniejszych infekcji i antybiotykoterapii, która – choć konieczna – osłabia naszą odporność. Nie zapominajmy również o aktywności fizycznej, również na świeżym powietrzu. Podczas dłuższego spaceru w słoneczną niedzielę nie tylko uzupełnisz witaminę D, ale poczujesz się o kilka lat młodszy!