Jak zapobiegać chorobom serca? Działania profilaktyczne ratują życie!

Serce to nasz najważniejszy organ, który pracuje nieustannie, pompując krew do naczyń krwionośnych. Skutecznie przeszkadzają mu w tym nasze niemądre działania – takie jak brak ruchu, palenie papierosów, tłusta dieta, nadwaga. Aby zachować zdrowie i cieszyć się silnym, sprawnie działającym sercem, powinniśmy każdego dnia profilaktycznie przyjmować zestaw witamin i minerałów, a także dbać o siebie, swoją kondycję i nastrój, który jest równie ważny dla zdrowia.

Zacznijmy od profilaktyki – jak dbać o serce?

Przede wszystkim dbając o dietę. Zamiast ciężkich, nieprzyjaznych naszemu zdrowiu olejów, stosujmy oliwę z oliwek i inne oleje tłoczone na zimno. Chude mięsa i wędliny są znacznie lepszym rozwiązaniem niż boczek czy tłusta wieprzowina. Dwa razy w tygodniu powinniśmy jeść ryby – najlepiej te tłuste, takie jak halibut. W rybach zawarte są tłuszcze nienasycone typu Omega-3, które znacząco zmniejszają krzepliwość krwi, obniżają ciśnienie, polepszają elastyczność naczyń. Powinniśmy jeść codziennie świeże owoce i warzywa. Korzystać z dobrodziejstwa sezonowych produktów i jeść często, a mało. Oprócz tego, jeśli palisz – od razu rzuć palenie, jeśli sobie z tym nie radzisz, skorzystaj z dostępnych w aptekach leków antynikotynowych, ułatwiających rzucenie nałogu. Palenie jest wrogiem zdrowego serca, dlatego nie komplikuj swojej sytuacji i zadbaj o kondycję swojego serca. Kolejną, niezwykle ważną kwestią dla zdrowego układu krążenia i wydolności jest ruch. Umiarkowane ćwiczenia, dopasowane do Twoich potrzeb to podstawa dla zachowania zdrowia i dobrego samopoczucia. Nie musisz od razu startować w zawodach sportowych – wystarczy, że zamiast korzystać z samochodu, wybierzesz rower czy spacer, albo codziennie rano wykonasz 20-minutową gimnastykę.

Problemy sercowe – pierwsze sygnały ciała

Podczas spaceru czy odpoczynku może pojawić się duszność, która nie ma wyraźnego powodu. To pierwszy sygnał, jaki powinien nas zaniepokoić. Kołatanie serca, które nie jest wynikiem lęku lub stresu, pojawiające się napadowo, to także bardzo groźny objaw – zlekceważony może prowadzić bezpośrednio do zawału. Zmęczenie, będące wynikiem osłabienia serca, nie mogącego tłoczyć krwi w wystarczającej ilości do odżywiania komórek organizmu, łatwo można pomylić z naturalnym zmęczeniem organizmu z przepracowania. Przy problemach sercowych często mogą pojawić się obrzęki na nogach czy wokół kostek stóp, to także może być objaw problemów mięśnia sercowego – ale niekoniecznie. Typowym objawem choroby jest ból w klatce piersiowej, tak zwana dusznica bolesna ukazuje się poprzez ściskanie, duszenie i promieniowanie do ramion, żuchwy, szyi. Pojawia się nagle i trwa około 15 minut. Najczęściej jest konsekwencją wysiłku lub stresu. Dusznica ustępuje po odpoczynku.

Jeśli zauważasz u siebie któreś z wymienionych powyżej objawów, koniecznie skonsultuj się z lekarzem, by postawić wczesną diagnozę, wykluczyć choroby serca, bądź wdrożyć odpowiednie leczenie zapobiegające niebezpieczeństwu.