Jedzmy dynię na zdrowie! Zdrowotne właściwości dyni

O dyni przypominamy sobie najczęściej na koniec października, gdy w telewizji pojawiają się amerykańskie filmy o Halloween. Po dynię warto jednak sięgać przez cały rok. Na stałe wprowadzona do naszej diety pozytywnie wpłynie na nasze zdrowie, urodę i samopoczucie.

Dynia wzmacnia odporność i działa antynowotworowo

Po dynię sięgamy najczęściej jesienią – kojarzymy ją bowiem z pysznymi rozgrzewającymi daniami. Dynia zawiera cenną witaminę C i cynk, które pomagają nam budować odporność. Wystarczy wspomnieć, że szklanka miąższu dyni zawiera 20 procent dziennego zapotrzebowania na witaminę C.

Dynia najlepiej smakuje z takimi dodatkami i przyprawami, jak czosnek, ostra papryczka, imbir, cynamon czy curry. Dodając je do zupy dyniowej, wydobywamy niepowtarzalny smak dyni, a nasz układ immunologiczny staje się jeszcze silniejszy.

Dynia zawiera dużo przeciwutleniaczy, które skutecznie walczą z wolnymi rodnikami. Należy do nich beta-karoten, którego znajdziemy także w marchewce. Antyoksydanty z dyni pomagają nam bronić się przed nowotworami, szczególnie przed rakiem piersi, prostaty i płuc.

Dynia wyróżnia się także silnym działaniem przeciwzapalnym, dlatego doskonale sprawdza się nie tylko w profilaktyce, ale także w walce z przeziębieniem czy grypą. Zamiast rosołu, możemy więc ugotować zupę dyniową.

Czy dynia pomaga w odchudzaniu?

Tak, ale pod warunkiem, że nie cierpimy na insulinoodporność. Dynia ma wysoki indeks glikemiczny (75), więc nie mogą jej jeść osoby z insulinoodpornością i cukrzycą. Dla pozostałych osób dynia jest doskonałym produktem, który warto wdrożyć do diety redukcyjnej.

Dynia jest nisko kaloryczna – w 100 gramach dyni zawartych jest jedynie 30 kalorii! Ponadto jest bardzo sycąca, na długo zaspokaja głód, a wysoka zawartość wielu witamin i minerałów pomoże nam uzupełnić ich braki, szczególnie gdy ograniczamy ilość spożywanych kalorii.

Dynia zawiera między innymi:

  • Witaminę A, B1, B2, C i PP
  • Cynk
  • Potas
  • Magnez
  • Żelazo
  • Wapń
  • Fosfor

Jeśli przez dłuższy czas nie mamy okazji jeść dyni, cennych składników możemy dostarczyć, pijąc sok z dyni.

Dynia w leczeniu dolegliwości trawiennych oraz w usuwaniu pasożytów

Dynia zawiera duże ilości błonnika – doceniają to zarówno osoby odchudzające się, jak i osoby, które często narzekają na kłopoty z trawieniem. Dlatego dynia często jest składnikiem naturalnych preparatów na trawienie.

Kukurbityna to substancja, która działa przeciwpasożytniczo. Dynia zawiera dużo kukurbityny, a najwięcej znajdziemy jej w surowych pestkach dyni. Do tej pory pestki uznawane są za najlepszy środek przeciwpasożytniczy dla dzieci – skuteczny i całkowicie bezpieczny, niewywołujący żadnych skutków ubocznych.

Potrawy z dyni – jak wykorzystać dynię w kuchni?

Najpopularniejszym daniem z dyni jest zupa-krem z dyni. Znamy ją w wielu wersjach: z samym czosnkiem, z czosnkiem i papryczką chili, z imbirem i czosnkiem, z czosnkiem i curry, a nawet z cynamonem. To tylko niektóre wersji zupy z dyni.

Z dyni można przygotować także puree, risotto, dynię można upiec w kawałkach lub zrobić ciasto dyniowe albo dyniowy sernik. Dynię można także wykorzystać do przyrządzenia koktajlu czy placków z dyni na słodko lub wytrawnie. W połączeniu z papryką i cukinią zrobimy pyszny gulasz z dyni, a pokrojone w paski i upieczone w piekarniku zastąpią nam frytki. Z dyni zrobimy także pyszną zapiekankę z makaronem, ryżem bądź ziemniakami, dyniowe naleśniki czy pierogi z dynią.

Z dyni możemy także zrobić doskonałe przetwory: dżem z dyni czy dyniowe puree, które przez cały rok będzie bazą do różnorodnych dań.

Na koniec dodamy, że dynia to prawdziwy eliksir młodości! Działa od środka jak najlepszy krem przeciwzmarszczkowy. Jesteśmy przekonani, że to ostatecznie przekona do spróbowania dyni największych sceptyków.