Kofeina – powszechny składnik diety i jej wpływ na zdrowie

Kofeina (trimetyloksantyna) to alkaloid, używka i substancja psychoaktywna. Przyjmowana jednak wraz z pożywieniem w umiarkowanej ilości (maksimum 400 mg na

dobę), okazuje się bezpieczna dla zdrowia i nie powoduje uzależnienia.

Alkaloid purynowy występuje naturalnie w niektórych liściach krzewu herbacianego, owocach drzewa kawowego i nasionach kakaowca. Kofeina spożywana pod postacią kawy, herbaty, czekolady, produktów na bazie kakao, napojów energetyzujących i typu drink soft, wykazuje zróżnicowane spektrum działania na organizm. Otóż: stymuluje pracę centralnego układu nerwowego, wspomaga wydolność organizmu, zmniejsza zmęczenie i wzmaga koncentrację.

 

Kawa – najważniejsze źródło kofeiny w diecie

Kofeina to najważniejsza substancja odpowiedzialna za działanie kawy, stymuluje bowiem ośrodkowy układ nerwowy, trzykrotnie zwiększa poziom adrenaliny we krwi tudzież blokuje działanie adenozyny – neuroprzekaźnika, który sygnalizuje potrzebę snu. Tempo życia tudzież towarzyszący stres, wyczerpująca praca i nadmiar nauki przyczyniają się do spadku koncentracji. Warto wówczas sięgnąć po naturalną, czarną kawę, zawierającą kofeinę, która podwyższa sprawność myślenia i pobudza, zmniejszając zmęczenie psychiczne i fizyczne.

Z kolei kofeina zawarta w ZIELONEJ KAWIE, prowokuje wzrost spalania tłuszczy, stanowi zatem korzystny składnik terapii odchudzającej.

Kofeina – znaczenie w lecznictwie

W ostatnim okresie intensywnie rozwinął się rynek suplementów diety, preparatów farmaceutycznych i leków, wśród których kofeina jest składnikiem:

Z racji mnogości związków prozdrowotnych występujących w kofeinie, warto po nią sięgać. Niemniej jednak powszechność występowania kofeiny, zmusza do pewnej ostrożności i kontroli ilości spożywanego ksenobiotyku z różnorakich źródeł, jako że przyswajana w nadmiernych ilościach, może powodować uzależnienie fizyczne.