Który zamiennik cukru jest najzdrowszy? Czym zastąpić biały cukier?

Zmianę nawyków żywieniowych powinniśmy zacząć od wyeliminowania szkodliwych produktów i zastąpienia ich zdrowszymi zamiennikami. Jednym z nich jest rafinowany cukier, który jest wysokokaloryczny i posiada wysoki indeks glikemiczny. Na rynku znajdziemy wiele zamienników cukru, jednak nie wszystkie są jego lepszą alternatywą. Sprawdź, który zamiennik cukru jest najzdrowszy, które zamienniki warto stosować od czasu do czasu, a których należy unikać.

Erytrol i ksylitol – zdrowe zamienniki cukru

Ksylitol, czyli cukier brzozowy, wytwarzany jest z kory brzozy. Mimo że jest słodzikiem półsyntetycznym, uważany jest za jeden z najzdrowszych zamienników cukru. Ksylitol zawiera 240 kcal na 100 g, czyli aż 40% mniej niż biały cukier. Polecany jest przede wszystkim diabetykom, ponieważ ma bardzo niski indeks glikemiczny (IG=8). Ponadto ksylitol działa bakteriobójczo, ułatwia przyswajanie się magnezu i wapnia, zapobiega także zakwaszaniu organzimu. Na niektóre osoby ksylitol działa przeczyszczająco – dzieje się tak za sprawą enzymów odpowiedzialnych za trawienie cukru brzozowego w układzie trawiennym. Dlatego na początku zaleca się stosowanie niewielkich ilości ksylitolu i obserwowanie organizmu. Ksylitol cechuje się podobną słodkością, co cukier biały.

Bardzo zbliżoną substancją do ksylitolu jest erytrol. Posiada on jedynie 20 kcal na 100 g, a jego indeks glikemiczny wynosi 0 – jest więc idealnym zamiennikiem cukru dla diabetyków. Podobnie, jak cukier brzozowy, utrzymuje swoje właściwości słodzące w niskim i wysokich temperaturach – żywność z erytrolem i ksylitolem możemy mrozić, gotować i piec. Erytrol jest jednak nieco mniej słodki niż ksylitol i biały cukier.

Syrop klonowy i miód – który zamiennik cukru wybrać?

Do popularnych zamienników cukru zaliczyć możemy miód. Słynny ze swoich zdrowotnych właściwości i pyszny produkt pszczeli zawiera kwasy organiczne, enzymy, pyłki kwiatowe, olejki lotne, garbniki, woski, składniki mineralne i witaminy z grupy B. Niestety miód jest równie kaloryczny co biały cukier, a jego indeks zbyt wysoki, by mogły go spożywać diabetycy. Jeśli nie ma przeciwwskazań zdrowotnych, miód w niewielkich ilościach możemy jeść nawet kilka razy w tygodniu – uwzględniając jego wartość energetyczną podczas przygotowywania posiłków oraz pamiętając, że miód traci swoje właściwości w temperaturze powyżej 40 stopni Celsjusza.

Równie pysznym zamiennikiem cukru jest syrop klonowy. Ponieważ zawiera fosfor, wapń, magnez, potas, witaminy z grupy B i polifenole jest także bardzo zdrowy. Syrop klonowy dostarcza 270 kcal w 100 g, jest więc mniej kaloryczny niż cukier i miód, zawiera jednak dużo sacharozy, dlatego syropu klonowego nie powinniśmy jeść codziennie. Diabetycy muszą z niego zrezygnować całkowicie ze względu na wysoki indeks glikemiczny – 65. Syrop klonowy nie traci swoich właściwości pod wpływem wysokiej temperatury, doskonale sprawdzi się więc jako słodzik do wypieków, a także jako marynata do mięs.

Z popularnych słodzików możemy sięgać jeszcze po stewię, ale jedynie w postaci liści. Najłatwiej dostępne tabletki są wysoko przetworzone – nie ma dla nich miejsca w zdrowej diecie. Unikajmy również aspartamu, acesulfamu K, które często znajdziemy w żywności typu light.

Nawet na diecie redukcyjnej, nie musimy całkowicie rezygnować ze słodyczy. Wystarczy, że uwzględnimy je w swoim dziennym zapotrzebowaniu energetycznym i sięgniemy po te, które robimy sami. Zdrowe ciastka, lżejsze ciasta i inne desery będą mniej kaloryczne i przede wszystkim zdrowsze, jeśli cukier zastąpimy właściwym zamiennikiem cukru.