Naturalne probiotyki – dlaczego warto jeść kiszonki?

Jesienią i zimą odnotowujemy więcej zachorowań – męczą nas częste przeziębienia, grypa i infekcje bakteryjne. O tym, jak radzić sobie z przeziębieniem domowymi sposobami, przeczytasz w naszym poprzednim artykule. Dzisiaj opowiemy o tym, jaki wpływ na nasze zdrowie ma dieta, dlaczego warto jeść kiszonki i w jakich produktach spożywczych znajdziemy naturalne probiotyki.

Co to jest probiotyk?

O zdrowotnych właściwościach probiotyków najczęściej słyszymy właśnie jesienią, gdy na ostatnią chwilę szukamy skutecznego sposobu na wzmocnienie organizmu. Probiotyki mają bowiem zbawienny wpływ między innymi na nasz układ odpornościowy. Czym tak właściwie są probiotyki?

Za probiotyki uznajemy wszystkie żywe kultury bakterii, które charakteryzują się korzystnym wpływem na nasze zdrowie. Aby bakterie były uznane za probiotyki, muszą spełniać szereg wymagań:

  • probiotyki posiadają zdolność przyczepiania się do komórek nabłonka jelit
  • probiotyki z łatwością kolonizują przewód pokarmowy
  • probiotyki odporne są na niskie, kwasowe pH oraz na żółć
  • probiotyki nie produkują toksyn, szkodliwych produktów metabolizmu
  • probiotyki wykazują antagonistyczne działanie wobec patogennych bakterii znajdujących się w przewodzie pokarmowym
  • probiotyki są stabilne i produkują biomasę na bardzo dużą skalę
  • probiotyki mają ustaloną taksonomię – rodzaj, gatunek i szczep – za pomocą nowoczesnych metod genetycznych
  • probiotyki zostały wyizolowane z ludzkiego organizmu

Wszystkie probiotyki sprzedawane w aptekach muszą spełniać powyższe normy.

Jak działa probiotyk?

Probiotyki wykazują wiele właściwości zdrowotnych – w naturalny sposób możemy uniknąć wielu dolegliwości, a także wiele chorób wyleczyć bez stosowania leków. Jak działają probiotyki?

  • wzmacniają układ odpornościowy
  • wspomagają trawienie
  • leczą stany zapalne przewodu pokarmowego
  • leczą biegunki
  • zapobiegają i leczą zapalenia dziąseł
  • obniżają cholesterol i leczą choroby wątroby
  • leczą infekcje układu moczowego
  • leczą infekcje pochwy
  • łagodzą nietolerancję laktozy
  • leczą kamicę nerkową
  • leczą kolki
  • zapobiegają AZS u dzieci
  • leczą zakażenie Helicobacter pylori
  • pomaga w walce z nadwagą

Naturalne probiotyki w diecie

O konieczności spożywania probiotyków chyba nikogo nie trzeba przekonywać. Wiele osób sięga po probiotyki dostępne w aptekach w trakcie antybiotykoterapii – antybiotyki wyjaławiają organizm z dobrych bakterii, dlatego oprócz preparatów osłonowych, podczas zażywania antybiotyków należy stosować także probiotyki. Stosujemy je często także w przypadku infekcji dróg moczowych oraz infekcji intymnych.

Jednak w codziennej profilaktyce wystarczy dbać o zbilansowaną dietę, w której znajdą się produkty zawierające naturalne probiotyki oraz prebiotyki, które ułatwiają wchłanianie się dobroczynnych bakterii. Naturalne probiotyki znajdziemy w:

  • kiszona kapusta
  • kiszone ogórki
  • kefir
  • jogurt naturalny
  • kwaśne mleko
  • inne mniej popularne kiszonki – kiszone rzodkiewki, cytryny i inne
  • sery niepoddane pasteryzacji
  • kimchi – kiszona kapusta w wersji koreańskiej, coraz popularniejsza w Polsce

Osoby unikające produktów mlecznych powinny sięgać po kefiry przygotowane na bazie mleka roślinnego (kokosowego, ryżowego lub owsianego). Taki kefir zawiera jednak mniej szczepów bakterii.

Sięgając po produkty bogate w naturalne probiotyki, nie należy zapominać o synbiotykach, które znajdziemy przede wszystkim w błonniku, a więc w pełnoziarnistym pieczywie. Należy spożywać także banany, karczochy, cebulę, czosnek i cykorię. Jednocześnie, aby zachować odpowiednie pH i nie zakwasić organizmu, należy ograniczyć węglowodany proste do minimum, w szczególności słodycze. Należy także unikać mięsa z produkcji przemysłowej, w którym mogą znajdować się resztki antybiotyków podawanych zwierzętom.

Zdrowa dieta bogata w naturalne probiotyki korzystnie wpłynie na nasz układ odpornościowy. W kolejnym artykule opowiemy, jak jeszcze możemy wzmacniać nasz organizm, by unikać infekcji w okresie wzmożonej zachorowalności.