Niestrawność – przyczyny, objawy, leczenie

Niestrawność może być konsekwencją przejedzenia się, ciężkostrawnej diety, ale także choroby układu pokarmowego. Jak zapobiegać problemom żołądkowym, jak je leczyć i kiedy z niestrawnością należy zgłosić się do lekarza?

Objawy niestrawności

Niestrawność może objawiać bólami brzucha, nudnościami, wymiotami, zgagą, częstym odbijaniem się czy biegunkami. Dodatkowo przy problemach trawiennych czujemy się osłabieni, niekiedy niestrawności może towarzyszyć podniesiona temperatura ciała. Objawy mogą występować osobno lub jednocześnie, możemy je odczuwać na chwilę po jedzeniu lub dopiero następnego dnia.

Przyczyny problemów z trawieniem

Z niestrawnością zmagamy się najczęściej po zjedzeniu tłustego, ciężkostrawnego posiłku. Proces trawienia w żołądku, który możliwy jest dzięki odpowiedniej ilości kwasu żołądkowego, powinien trwać nie dłużej niż godzinę. Jeśli jednak posiłek jest zbyt obfity lub zbyt tłusty, żołądek nie radzi sobie z jego przetrawieniem, a my odczuwamy dyskomfort. Podobnie możemy czuć się, gdy w naszej diecie dominują przetworzone produkty.

Osoby na lekkostrawnej diecie, które mają problemy żołądkowe, powinny zgłosić się do lekarza. Niestrawność może bowiem wynikać z chorób układu pokarmowego, między innymi:

  • refluksu żołądka lub refluksu przełyku,
  • choroby wrzodowej żołądka lub dwunastnicy,
  • choroby Leśniewskiego-Crohna,
  • choroby trzustki,
  • chorób nowotworowych,
  • cukrzycy,
  • zakażenia bakterią Helicobacter pylori,
  • niedoboru niektórych enzymów.

Przyczyn niestrawności może być znacznie więcej. Niektórzy w ten sposób silnie reagują na stres, a u niektórych niestrawność jest objawem stanu przedzawałowego lub zawału mięśnia sercowego. Niestrawność może być także skutkiem przyjmowania niektórych leków (niesterydowych leków przeciwzapalnych, niektórych antybiotyków czy leków przeciwreumatycznych).

Niestrawność – zapobieganie i leczenie

Jeśli jesteśmy zdrowi, niestrawności unikniemy dzięki odpowiedniej diecie. Unikać powinniśmy przede wszystkich dań smażonych, tłustych produktów oraz żywności przetworzonej. Powinniśmy jeść także mniejsze porcje kilka razy w ciągu dnia. Dieta powinna być zrównoważona, nie powinno w niej zabraknąć produktów pełnoziarnistych, ryb, warzyw i owoców. Unikać natomiast powinniśmy słodyczy i alkoholu. Warto także pamiętać, że błonnik, który wspomaga pracę jelit, obciąża żołądek. Osoby z chorobami żołądka powinny zatem spożywać nieco mniej błonnika.

Niezaprzeczalnie wpływ na dobre trawienie ma także nasz styl życia. Osoby aktywne rzadziej uskarżają się na problemy żołądkowe. Jeśli nie lubimy inensywnego wysiłku fizycznego, postawmy na spacery czy rekreacyjną jazdę na rowerze. Zrezygnujmy także z palenia – tytoń obciąża układ trawienny.

Aby wspomóc jego pracę dobrze jest po posiłku wypić czarną ciepłą herbatę. Rozgrzany układ trawienny lepiej pracuje, a w czarnej herbacie znajdują się składniki wspomagające trawienie. Możemy także pić herbaty ziołowe – osobom cierpiącym na zgagę odradza się picie mięty. Na wypadek wystąpienia problemów żołądkowych zawsze warto mieć w domu leki na niestrawność.