Nocne skurcze łydek i stóp – przyczyny i zapobieganie skurczom nóg

Nocne skurcze łydek lub stóp potrafią trwać kilka, a nawet kilkanaście minut i są bardzo bolesne. Pozostawiają także nieprzyjemne uczucie w postaci charakterystycznych zakwasów. Swoje podłoże mają najczęściej w niedoborach kilku pierwiastków, ale bywają także objawem różnych chorób. Dowiedz się, jakie są przyczyny skurczy łydek i stóp oraz jak im zapobiegać.

Skurcze łydek i stóp w nocy – przyczyny bolesnych dolegliwości

Do skurczy łydek lub stóp najczęściej dochodzi w nocy i częściej cierpią na nie kobiety. Dość powszechną ich przyczyną są niedobory magnezu, a także potasu, żelaza, wapnia oraz witaminy B12. Jeśli więc nocne skurcze łydek i stóp dopadają nas sporadycznie, w pierwszej kolejności warto sięgnąć właśnie po preparaty z magnezem i innymi wymienionymi minerałami i witaminami.

Inną przyczyną skurczy łydek może być przeforsowanie mięśni poprzez zbyt intensywne i częste treningi czy codzienne chodzenie na wysokich szpilkach. Może powodować je także otyłość, przez którą mięśnie są nieustannie obciążone. Jeśli dużo ćwiczymy, powinniśmy wdrożyć suplementację magnezu, a także zrobić kilka dni przerwy w treningach. Powrót do nich warto rozpocząć od ćwiczeń izometrycznych, które powodują znacznie mniejsze uszkodzenia włókien mięśniowych. Osoby trenujące powinny także pamiętać o regeneracji – mięśnie powinny mieć co najmniej 48 godzin odpoczynku. W tym czasie możemy wdrożyć albo aktywny odpoczynek (spacery, rekreacyjną jazdę na rowerze), albo czas regeneracji po treningach przeznaczyć na stretching.

Ponadto nocne skurcze łydek i stóp mogą wynikać z cukrzycy, miażdżycy, zapalenia żył lub chorób układu nerwowego. Dlatego w przypadku, gdy suplementacja magnezu oraz odpowiednia regeneracja okazują się nieskuteczne, dolegliwość tę należy skonsultować z lekarzem.

Domowe sposoby na skurcze łydek i stóp w nocy

Oprócz suplementacji istnieją inne domowe sposoby na skurcze łydek i stóp. Przede wszystkim powinniśmy zadbać o prawidłową gospodarkę elektrolitową. Picie ok. 2,5 litrów wody, zbilansowana dieta bogata w witaminy i minerały, spożywanie własnoręcznie przygotowanych izotoników (na bazie miodu i soli), uzupełnianie elektrolitów w upały czy w trakcie problemów żołądkowych, a także ograniczenie ilości wypijanej kawy do zalecanych 4 filiżanek (2 kubków) dziennie oraz unikanie alkoholu to skuteczne sposoby na skurcze łydek, jeśli nie są one wywołane chorobą.

Ponadto nie wolno zapominać o rozciąganiu mięśni, przerwach w pracy siedzącej, nie zakładajmy też nogi na nogę, a wysokie szpilki zostawmy na specjalne okazje. Panie mogą też sięgnąć po uciskowe rajstopy przeciw żylakom, które znacząco poprawiają komfort w ciągu dnia.

Często powracających skurczy łydek i stóp nie wolno jednak lekceważyć. Jeśli nie potrafimy sobie z nimi poradzić we własnymi zakresie, skonsultujmy się z lekarzem.