Objawy menopauzy oraz sposoby radzenia sobie z dolegliwościami w okresie przekwitania

Menopauza to trudny okres w życiu każdej kobiety. Towarzyszące menopauzie objawy dotykają nas zarówno na płaszczyźnie fizycznej, psychicznej, jak i seksualnej, dlatego gdy zauważamy pierwsze objawy klimakterium, zgłośmy się do lekarza ginekologa po pomoc. Specjalista pomoże nam dobrać najlepszą kurację i podpowie, jak radzić sobie z dolegliwościami, jakie odczuwamy w okresie klimakterium.

Menopauza a klimakterium – kiedy zaczyna się menopauza, a kiedy kończy?

Aby dobrze zrozumieć, co dzieje się z naszym organizmem, należy rozróżnić dwa, często mylone ze sobą pojęcia. Menopauza to ostatnia miesiączka i okres 12 miesięcy bez występowania krwawienia. Rok bez krwawień jest potwierdzeniem przebytej menopauzy. Jeśli przez pełny rok nie miałyśmy miesiączki, a po tym czasie wystąpiło krwawienie, należy koniecznie zgłosić się do lekarza – takie krwawienie nie musi oznaczać nic groźnego, ale każdą anomalię powinnyśmy sprawdzić.

Menopauzę przechodzimy najczęściej między 55. a 60. rokiem życia, jednak pierwsze objawy odczuwamy znacznie wcześniej. Większe podrażnienie, bolesne stosunki, nieregularne miesiączki, stany depresyjne, znaczne pogorszenie stanu skóry, włosów i paznokci, nieuzasadnione przybieranie na wadze, kłopoty z pamięcią, kołatanie serca czy nagłe napady potliwości możemy uznać za objawy klimakterium.

Klimakterium to okres od pojawienia się pierwszych oznak zmian hormonalnych, aż po zakończenie się zachodzących zmian w organizmie. To, ile trwa przekwitanie, kiedy się zaczyna i kiedy kończy, jest sprawą indywidualną. Możemy jednak przyjąć, że pierwsze oznaki klimakterium pojawiają się między 45. a 50. rokiem życia, a przekwitanie kończy się około 5 lat po przebytej menopauzie.

Objawy menopauzy – jak złagodzić dolegliwości menopauzy?

O większości dolegliwości wspomnieliśmy przed chwilą. Najczęściej są to właśnie uderzenia gorąca, które występują szczególnie w nocy. Ponadto możemy odczuwać rozdrażnienie lub przygnębienie, a nawet stany depresyjne. Na te ostatnie szczególnie narażone są panie, które jeszcze przed klimakterium cierpiały na wahania nastroju. Innym bardzo charakterystycznym objawem jest nieregularność miesiączek.

Kołatanie serca możemy skojarzyć z przemęczeniem, jednak w okresie klimakterium problemy z sercem są dość charakterystyczne. Kolejnym symptomem klimakterium są słabsze kości, które tracą zdolność wchłaniania wapnia, przez co jesteśmy narażone na złamania.

Za wszystkie objawy odpowiedzialne są zmiany hormonalne, a szczególnie wahania w wytwarzaniu estrogenu, którego zaczyna brakować. A estrogeny to hormony odpowiedzialne za wiele funkcji i biorące udział w wielu procesach, między innymi: wchłanianie przez kości wapnia, prawidłowa praca serca, przyswajanie białek, wydalanie złego cholesterolu (LDL) wraz z żółcią, produkcja kwasu hialuronowego i kolagenu, prawidłowa praca tarczycy i nadnerczy zależą także od prawidłowej ilości estrogenu.

Ponieważ tak wiele zależy właśnie od estrogenu (chociaż to niejedyny hormon, którego produkcja jest zaburzona w czasie klimakterium), kurację osłabiającą dolegliwości podczas menopauzy opiera się stosowaniu suplementów diety z fitoestrogenami. Fitoestrogeny występują w niektórych roślinach, np. w soi, lnie i czerwonej koniczynie. Budową i funkcją są niezwykle zbliżone do estrogenów, które odpowiadają za tak wiele funkcji w naszym organizmie. Dlatego gdy tylko zauważymy pierwsze objawy klimakterium, zacznijmy stosować suplementy na menopauzę.

Lekarz po zleceniu kilku badań może także zalecić terapię hormonalną, przed którą nadal wiele Polek się wzbrania. Jakiś czas temu Amerykanie przeprowadzili badanie, które wskazywało na rakotwórcze właściwości środków hormonalnych stosowanych podczas menopauzy. Po kilku latach jednak okazało się, że badania nie były przeprowadzone prawidłowo, a wnioski nieodpowiednio odczytane. Jeśli więc lekarz nie stwierdzi przeciwwskazań, a my zgłosimy się do niego przed 60. rokiem życia, terapia hormonalna HTZ może okazać się naszym wybawieniem.

Jak radzić sobie z menopauzą?

Niezwykle istotne podczas przechodzenia menopauzy i klimakterium w ogóle jest nasze podejście. Wiele kobiet cierpi, ponieważ menopauzę uważa za utratę kobiecości. Weźmy sprawy w swoje ręce i zadbajmy o nasze zdrowie i urodę.

Stosujmy także metody relaksacyjne, nieoceniona może okazać się joga. Zalecana jest także aktywność na świeżym powietrzu – długie spacery, marszobiegi, nordic walking, jazda rowerem. Aktywność nie tylko sprawi nam dużo frajdy, pomoże utrzymać prawidłową masę ciała, ale także wzmocni nasze kości, poprzez zwiększenie ich gęstości.

Najważniejsze, by nie zwlekać z terapią. Gdy tylko zauważmy pierwsze oznaki przekwitania, udajmy się do lekarza, dobierzmy najlepszy sposób łagodzenia objawów, a menopauza będzie znacznie mniej uciążliwa.