Odporność psychiczna – jak ją zbudować, jak o nią dbać?

Wysoka odporność na stres, nieustanne zadowolenie z życia, umiejętność przekuwania porażek w sukces – odporność psychiczna jest nieoceniona w życiu zawodowym i towarzyskim. Dobrą wiadomością jest fakt, że każdy może nad nią pracować i ją wzmacniać, a praca nad sobą już po krótkim czasie będzie przynosić ogrom satysfakcji. Dowiedz się, jak zbudować odporność psychiczną!

Odporność psychiczna a pewność siebie

Pewność siebie jest niezbędna, by móc mówić o odporności psychicznej. Nie chodzi oczywiści o aroganckie zachowanie czy brak obiektywnej oceny, a o przekonanie, że nie jesteśmy gorsi od innych i wiarę w swoje możliwości. A dzięki zwiększaniu kompetencji zawodowych, nasza pewność siebie w pracy będzie wzrastała, dzięki zmianom stylu życia, zadbamy o swoje zdrowie, wygląd i dobre samopoczucie, dzięki czemu zyskamy pewność siebie w kontaktach towarzyskich.

Odporność psychiczna a zaangażowanie i stawianie sobie celów

Zaangażowanie i stawianie sobie celów jest niezbędnym elementem budowania odporności psychicznej. Ważne, aby cele te były indywidualnie dopasowane do naszej sytuacji – zadbajmy, by proces realizowania celów był efektywny i jednocześnie przyjemny, a nie tylko efekty, ale i sama praca nad sobą sprawi nam dużo przyjemności. Pamiętajmy też o stawianiu sobie priorytetów – postarajmy się znaleźć czas na nasze hobby, nie zaniedbując rodziny, przyjaciół i pracy.

Odporność psychiczna a wyzwania

Wyzwania są niezbędne, by zaangażowanie i motywacja nie spadały i by móc obserwować postępy. Istnieją natomiast różne opinie na temat wychodzenia ze strefy komfortu. Dla introwertyka o wysokowrażliwej osobowości wyzwaniem będą cotygodniowe spotkania z przyjacielem w restauracji czy kawiarni – nie ma konieczności zmuszać się do uczestniczenia w koncertach i innych wydarzeniach, w których udział biorą tłumy. Podobnie należy podejść do wyzwań w każdym innym aspekcie – wymagający trening pomoże uzyskać cele sylwetkowe, ale zbyt forsujący styl życia może nas obciążyć i zniechęcić do dalszej pracy nad sobą.

Odporność psychiczna a kontrola i poczucie wpływu

Nie na wszystko mamy wpływ i nie nad wszystkim możemy zapanować – od nas jednak zależy, jak się zachowamy w danej sytuacji. Niezadowolenie z wyglądu to znakomita motywacja do zmiany diety na zdrową i do aktywniejszego stylu życia, które są dla nas zdrowe, a brak znajomości języka obcego, koniecznego do podjęcia wymarzonej pracy to sygnał, by rozpocząć jego naukę.

Odporność psychiczna a równowaga wewnętrzna

Chociaż specjaliści wymieniają powyższe cztery aspekty budowania odporności psychicznej, my wspomnimy jeszcze o jednym – o zachowaniu równowagi wewnętrznej i życiu w zgodzie z sobą. Nie każdy musi być sportowcem i codziennie trenować, by utrzymać idealną sylwetkę. Wystarczy 150 minut tygodniowego marszu, pływania czy tańca, by być zdrowym. Nie każdy musi znać biegle dwa języki obce – zdobądźmy umiejętności potrzebne nam w pracy, którą lubimy.

W panowaniu nad stresem pomagają dobre relacje z rodziną i przyjaciółmi, ulubiona aktywność fizyczna, dobry sen, czas tylko dla siebie i swoje hobby. Jeśli mamy trudności w zasypianiu, koniecznie odłóżmy przed snem telefon i przez jakiś czas suplementujmy melatoninę. Jeśli nadmierny apetyt utrudnia stosowanie zdrowej diety, udajmy się do lekarza i poprośmy o skierowanie na badania. Nie bierzmy też na siebie zbyt wielu obowiązków – ustalenie priorytetów jest konieczne, by budowanie odporności psychicznej było efektywne.

Odporność psychiczna jest ważna w każdym aspekcie życia – w pracy zawodowej, w życiu społecznym i budowaniu trwałych relacji. Im większa odporność psychiczna, tym szczęśliwiej żyjemy. Dlatego warto wprowadzać zmiany małymi krokami i czerpać radość z życia.