Odwodnienie organizmu – objawy utraty wody i elektrolitów. Jak postępować w przypadku odwodnienia?

Piękna pogoda, żar lejący się z nieba i urlop to warunki zachęcające do wylegiwania się na plaży. Beztroski czas i dobra zabawa sprawiają, że łatwo zapomnieć o ochronie przeciwsłonecznej czy właściwym nawodnieniu organizmu. To bardzo niebezpieczne i nie powinniśmy dopuszczać do sytuacji, w której więcej wody tracimy, niż jej dostarczamy. Czym jest odwodnienie organizmu, jak się objawia i co robić, gdy czujemy, że jesteśmy odwodnieni?

Objawy odwodnienia organizmu, czyli co się dzieje, gdy nie pijemy wystarczającej ilości płynów?

Odwodnienie organizmu to nie tylko zbytnia utrata wody, ale i elektrolitów. Odwodnienie izotoniczne polega na utracie w równym stopniu wody i elektrolitów, hipertoniczne na większej utracie wody, a hipotoniczne na większej utracie elektrolitów.

Pierwsze objawy odwodnienie odczuwane są dość szybko. Pragnienie, mniejsze pocenie, rzadsze oddawanie moczu, wzdęty brzuch, senność, suchość w ustach i brak apetytu. Po jakimś czasie zaobserwować można przyspieszone bicie serca, gorączkę, mniejszą elastyczność skóry i jeszcze mniejsze pocenie się. Na ostatnim etapie odwodnienia odczuwamy spadek ciśnienia (szczególnie w pozycji stojącej), drgawki, aż do utraty przytomności.

Odwodniony organizm – co robić? Picie wody może nie wystarczyć!

To, jakie czynności powinniśmy podjąć, zależy od tego, z jakim rodzajem odwodnienia się zmagamy. Jeśli to jest odwodnienie hipertoniczne, wystarczy pić wodę lub gorzką herbatę. W innych przypadkach należy zrobić domowy izotonik. Przygotuj dzbanek wody, wsyp do niego łyżeczkę soli kuchennej i dodaj dwie, trzy łyżki miodu. W najpoważniejszych przypadkach konieczne będzie podłączenie do kroplówki.

W sklepach dostępne są gotowe napoje izotoniczne, ale należy pamiętać, że mogą one zawierać cukry proste i konserwanty. Jeśli nie masz w domu miodu, soli kuchennej lub smak takiego napoju utrudnia Ci jego wypijanie, kup elektrolity, dzięki którym Twój organizm szybko odzyska równowagę elektrolitową.

Przyczyny odwodnienia – groźne upały, biegunki i kac

Zbyt mała ilość spożywanej wody podczas upałów to nie jedyna przyczyna odwodnienia organizmu. Mogą do niego doprowadzić także biegunki i wymioty, a także gorączka. Dlatego tak ważne jest, by w trakcie przeziębienia, grypy czy innych infekcji pić jeszcze więcej wody niż zwykle – chociaż niekoniecznie mamy na to ochotę.

Do odwodnienia dochodzi także w wyniku wypicia większej ilości alkoholu. Nie musi dojść do zatrucia, byśmy następnego dnia odczuwali te charakterystyczne objawy, jak wzmożone pragnienie, ból głowy i suchość w ustach. Oprócz wody, również w tym przypadku, zalecane jest spożycie napoju z elektrolitami, który szybko postawi nas na nogi.