Plastry rozgrzewające – zastosowanie i działanie plastrów przeciwbólowych

Na bóle mięśniowe w okolicach pleców uskarżają się nie tylko osoby intensywnie trenujące, ale także osoby pracujące w jednej pozycji oraz osoby przebywające w przeciągu. Z bólem mięśni możemy radzić sobie w różny sposób – jednym ze skuteczniejszych i bezpieczniejszych dla naszego zdrowia jest stosowanie plastrów przeciwbólowych. Kiedy warto sięgnąć po plastry rozgrzewające, jak je stosować i jakie są przeciwwskazania do stosowania plastrów rozgrzewających?

Zastosowanie plastrów rozgrzewających

W przypadku bóli mięśni często sięgamy po maści rozgrzewające, które skutecznie uśmierzają ból. Nowoczesne formuły sprawiają, że maści te działają nawet do 24 godzin, a przy bardziej uciążliwych dolegliwościach działanie maści rozgrzewających odczuwalne jest przez 12 godzin. Niestety nie dla wszystkich maści okazują się wystarczająco skuteczne i wygodne w użyciu.

Po plastry rozgrzewające coraz chętniej sięgają osoby, którym ból pleców towarzyszy niemal każdego dnia. Ból korzonków, który odczuwalny jest między innymi przy przepuklinie kręgosłupa, praca w niewygodnej, pochylonej pozycji czy praca na świeżym powietrzu w najzimniejsze dni mogą wywołać silne bóle pleców. W taki przypadku warto stosować właśnie plastry rozgrzewające, które substancje czynne wydzielają znacznie dłużej niż maść.

Plastry rozgrzewające stosuje się na większe parte mięśniowe – najczęściej za ich pomocą uśmierza się ból pleców. Można również stosować je na bóle mięśni ud, ramion czy łydek. Polecane są także przy kręczu szyi, czyli bólu mięśni karku wywołanym odchyleniem szyi w jednym kierunku. Ponadto plastry rozgrzewające doskonale sprawdzają się przy bólach reumatycznych, stanach zapalnych mięśni, stawów i kręgosłupa oraz przykurczach mięśni.

Dużą zaletą plastrów rozgrzewających jest możliwość wykorzystania ich do regeneracji mięśni po wytężonym wysiłku fizycznym, a także w formie rozgrzania całych partii mięśni przed takim wysiłkiem. Jednak plastry rozgrzewające nigdy nie powinny zastępować rozgrzewki przed oraz rozciągania po treningu – pomogą natomiast jeszcze lepiej rozgrzać mięśnie.

Jak działają plastry rozgrzewające?

Terapię rozgrzewającą do niwelowania bólu stosuje się od dawna. Dzięki ogrzaniu wybranej partii ciała, naczynia krwionośne się rozgrzewają, następuje lepsze ukrwienie i dotlenienie tkanek, dzięki czemu odprowadzenie toksyn jest znacznie efektywniejsze, przyspieszają także procesy regeneracyjne. Ponadto lepsze ukrwienie blokuje wydzielanie się cytokin, które odpowiedzialne są za stany zapalne. Substancje rozgrzewające tymczasowo podrażniają zakończenia nerwowe, dzięki czemu przestajemy odczuwać ból.

Wybierając plastry rozgrzewające, mamy do wyboru:

  • plastry rozgrzewające suche – przypominają tradycyjne plastry opatrunkowe. Są cienkie i praktycznie niewidoczne pod ubraniem. Niestety dość trudno się je zdejmuje, ale na skórze trzymają się znakomicie (nie przesuwają się, nie odklejają). Zawierają one kapsaicynę, substancję rozgrzewającą uzyskiwaną z pieprzowca,
  • plastry hydrożelowe – są grubsze niż suche plastry rozgrzewające, ale znacznie łatwiej się je przykleja i odkleja. Substancja czynna, którą zamknięto w żelu, uwalnia się stopniowo. W pierwszej chwili po przyklejeniu do skóry plaster hydrożelowy daje przyjemne uczucie chłodu, by następnie ogrzewać obolałe partie ciała.

Przeciwwskazania do stosowania plastrów rozgrzewających

Plastry rozgrzewające należą do najbezpieczniejszych środków przeciwbólowych – nie podrażniają żołądka, jak tabletki i dla wielu osób są wygodniejsze niż maści. Jednak jak wszystkie środki lecznicze, nie mogą być stosowane przez wszystkich. Przede wszystkim po suche plastry nie powinny sięgać osoby uczulone na kapsaicynę. Zaleca się, by stosując plastry rozgrzewające, obserwować reakcję skóry i organizmu i w razie pieczenia lub innego dyskomfortu natychmiast zdjąć plaster.

Plaster należy naklejać na umytą i suchą skórę, a po aplikacji plastra należy dokładnie umyć dłonie. Nie wolno naklejać plastrów rozgrzewających na podrażnioną skórę, nie należy także plastrów dociskać za pomocą pasków, bandaży czy bardzo obcisłych ubrań. Stosując plastry rozgrzewające na noc, powinniśmy także unikać spania na obolałej części ciała. Kobiety w ciąży plastry rozgrzewające mogą stosować jedynie po konsultacji lekarskiej.

Plastry rozgrzewające doskonale sprawdzają się także podczas przeziębień – stosowane zamiast olejku kamforowego nie brudzą pościeli. Plastry przeciwbólowe mają wiele zastosowań, należy jednak wybierać te od sprawdzonych producentów. Przed zastosowaniem plastrów przeczytaj ulotkę lub zapytaj lekarza (lekarza fizjoterapeutę), jak dokładnie należy stosować plastry rozgrzewające.