Skurcz mięśni w wodzie – przyczyny, skutki i zapobieganie skurczom podczas pływania

Skurcze łapią nas w różnych okolicznościach – podczas oglądania telewizji, podczas pracy czy w trakcie ćwiczeń fizycznych. Na skurcze łydek skarżą się też panie, które chodzą w szpilkach. Jednak są sytuacje, w których skurcze są nie tylko bolesne, ale i niebezpieczne. Skurcze mięśni podczas pływania lub prowadzenia samochodu mogą zakończyć się nawet śmiertelnym wypadkiem. Dlaczego łapią nas skurcze i jak możemy im zapobiegać?

Dlaczego łapią skurcze? Przyczyny bolesnych skurczy mięśni

Skurcze to bolesne, nagłe i mimowolne spięcia jednego mięśnia lub partii mięśni. Objawiają się one ostrym, najczęściej krótkotrwałym bólem. Zdarza się jednak tak, że skurcz trwa znacznie dłużej, nawet godzinę. Przyczyną skurczów jest niedobór elektrolitów w organizmie, co z kolei zaburzą naszą gospodarkę kwasowo-zasadową.

Elektrolity to naładowane dodatnio kationy magnezu, potasu, sodu czy wapnia, naładowane ujemne aniony oraz jony soli, które rozpuszczają się w płynach ustrojowych. Aby utrzymać elektrolity na właściwym poziomie, należy jeść zbilansowane posiłki i dbać o odpowiednie nawodnienie organizmu. W największe upały warto dostarczać dodatkowych porcji elektrolitów, a osoby, które intensywnie ćwiczą, powinny badać poziom magnezu i potasu i w razie potrzeby uzupełniać je, zażywając suplementy diety.

Skurcze łapią nas także w przypadku nagłej zmiany temperatury, szczególnie gdy różnica jest duża. Dlatego nie wolno szybko wbiegać do zimnej wody, a należy stopniowo się schładzać. Innymi przyczynami mogą być:

  • Zaburzenia układu krążenia – np. zapalenie żył
  • Przetrenowanie – organizm potrzebuje regeneracji
  • Pływanie (i inny wysiłek fizyczny) po obfitym posiłku

Rozciąganie, skakanie i suplementacja – jak zapobiegać skurczom?

Osoby, które odczuwają skurcze, najczęściej sięgają po magnez w postaci tabletek lub tabletek musujących. Można w ten sposób uzupełnić niedobory magnezu, ale warto zadbać o to, by magnez i inne minerały dostarczać w pożywieniu.

Ponadto należy unikać sytuacji, kiedy minerały te wypłukujemy. W trakcie choroby, biegunki, strucia pokarmowego powinniśmy dostarczyć dodatkową porcję minerałów i wypić więcej wody. Wchłanianiu się minerałów przeszkadza także palenie tytoniu.

Jeśli trenujesz, w szczególny sposób zadbaj o rozciąganie po treningu. Rozciągaj się bardzo dokładnie i powoli, możesz także rolować mięśnie. Dzięki temu nie tylko unikniesz skurczów, ale także uchronisz się przed zakwasami i co najważniejsze – przed kontuzjami.

Czy kawa wypłukuje magnez z organizmu?

Sprzeczne są natomiast informacje na temat wpływu picia kawy na wypłukiwanie magnezu. Coraz liczniejsze badania naukowe dowodzą, że dwie filiżanki kawy dziennie nie mają negatywnego wpływu na wypłukiwanie się magnezu, a wręcz go uzupełnią. Sama kawa dostarcza nam bowiem tego cennego pierwiastka, a za jego wypłukiwanie odpowiedzialne są właściwości moczopędne kawy.