Trening mózgu – jak zwiększyć wydajność mózgu?

Pamięć i koncentracja odgrywają w naszym życiu ogromne znaczenie. Pozwalają nam szybciej się uczyć, osiągać sukcesy zawodowe, ale są także niezbędne w codziennym funkcjonowaniu – prowadzenie samochodu, organizacja planu dnia czy wykonywanie poszczególnych obowiązków wymaga od nas skupienia. Jak zwiększyć wydajność mózgu, by poprawić pamięć i koncentrację? Poznaj skuteczne sposoby na trening mózgu!

Aktywność fizyczna – skuteczny trening mózgu

Zwiększenie wydolności układu sercowo-naczyniowego, poprawa kondycji, redukcja ryzyka chorób cywilizacyjnych takich jak otyłość, miażdżyca, cukrzyca typu 2 czy nowotwory to tylko niektóre z licznych korzyści, płynących z uprawiania sportów. Wszystkie prowadzone w tym zakresie badania potwierdzają, że aktywność fizyczna zwiększa wydajność mózgu. Dzieje się tak z kilku powodów. Po pierwsze podczas ćwiczeń skutecznie redukujemy stres, który nas dekoncentruje i przeszkadza w efektywnych procesach poznawczych. Z kolei fakt, że podczas ćwiczeń wszystkie nasze narządy, również mózg, są dotleniane, przekłada się bezpośrednio na ich sprawne funkcjonowanie.

Na naukę nigdy nie jest za późno – trening mózgu podczas lekcji języków obcych

Nic tak skutecznie nie zwiększa wydajności mózgu, jak nauka. Ucząc się, ćwiczymy pamięć i koncentrację. Badania naukowe wykazują, że nauka jest jednym z najskuteczniejszych elementów profilaktyki choroby Alzheimera. W szczególności zaleca się naukę języków obcych, ale dobrze też sprawdza się czytanie książek czy rozwiązywanie krzyżówek lub sudoku.

Dieta na mózg – jak zwiększyć wydajność dzięki diecie?

Niebagatelne wrażenie na pracę mózgu ma także dieta. Okazuje się bowiem, że pewne składniki odżywcze działają zbawienie na naszą pamięć i koncentrację. Są to przede wszystkim kwasy omega-3, potas, żelazo i witaminy z grupy B, w szczególności witamina B12. W menu powinny więc znaleźć się ryby (najlepiej tłuste ryby morskie), orzechy, szpinak, jajka, rośliny strączkowe, produkty pełnoziarniste i banany.

Pomocna może okazać się także suplementacja. Aby zwiększyć wydajność mózgu, powinniśmy sięgnąć po nootropy. Należą do nich między innymi kofeina, żeń-szeń czy gotu cola. Niektóre nootropy przepisywane są przez lekarza i dostępne wyłącznie na receptę.

Skuteczny trening mózgu – zmień nawyki i odpoczywaj!

Jednym z elementów treningu mózgu jest także zmiana nawyków – a właściwie nieustanne zmiany, dzięki którym unikamy rutyny. Nie chodzi oczywiście o rezygnację z dobrych, przydatnych rytuałów, takich jak zostawianie kluczy w jednym, wyznaczonym miejscu. Warto natomiast spróbować umyć zęby lewą ręką (lub prawą, jeśli na co dzień myjemy lewą) czy zmienić trasę do pracy lub sklepu. Przełamywanie rutyny pomaga zwiększyć wydajność mózgu.

Nie zapominajmy także o wypoczynku – odpowiednio długi, nieprzerywany pobudkami sen to czas, kiedy regenerują się neurony, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania mózgu. Jeśli narzekamy na chroniczny stres, koniecznie znajdźmy sposób, by sobie z nim poradzić. Oprócz aktywności fizycznej pomocne może być zaangażowanie się w hobby czy medytacja.

Zbilansowana dieta bogata w kwasy tłuszczowe, aktywność fizyczna, nauka i czytanie książek, techniki relaksacyjne oraz sen to najskuteczniejsze sposoby na poprawę pamięci i koncentracji. Trening mózgu rozpocznij już dziś, a za kilka tygodni zauważysz pierwsze jego efekty.