Uczucie ciężkich nóg – jak zapobiegać puchnięciu nóg?

Spuchnięte, ciężkie i obolałe nogi – na te dolegliwości uskarżają się przede wszystkim kobiety. Niestety objawom tym często towarzyszy powstawanie żylaków. Co robić, by nogi po całym dniu pracy nie były spuchnięte? Jak zmniejszyć uczucie ciężkich nóg? Czy istnieje skuteczny sposób, by zapobiec powstawaniu żylaków?

Uczucie ciężkich nóg – dlaczego nogi bolą i puchną?

Za prawidłowy przepływ krwi odpowiadają zastawki, które zapobiegają cofaniu się krwi w dół oraz pompa mięśniowa, która dzięki regularnym skurczom wypycha krew ku górze. Nie mają one łatwego zadania, ponieważ krew nieustannie podlega sile grawitacji. Niestety sami zadanie to utrudniamy, stojąc lub siedząc wiele godzin bez ruchu. Pamiętać należy, że zastawki w żyłach pracują prawidłowo jedynie, gdy się ruszamy.

Praca siedząca i stojąca nie są jedynymi przyczynami obrzęków nóg. Nogi puchną i bolą, gdy zatrzymuje się w nich woda. Wrogiem prawidłowej pracy zastawek oraz pompy mięśniowej jest także brak aktywności fizycznej, nadwaga oraz nieodpowiedni strój.

Uczucie ciężkich nóg – profilaktyka

Chociaż puchnięcie nóg (jak i powstawanie żylaków) w pewnym stopniu uzależnione są od genetyki, istnieją sposoby, by uniknąć obrzęków lub znacząco je zmniejszyć. Stosując skuteczne sposoby na uczucie ciężkich nóg, należy pamiętać, że ważna jest zmiana stylu życia, a podejmowane jednorazowo działania mogą nie przynieść oczekiwanych rezultatów.

Skuteczne sposoby na uczucie ciężkich nóg:

  • Jeśli długo stoimy, powinniśmy jak najczęściej poruszać nogami – częsta zmiana pozycji, stawanie na palcach, robienie niewielkich kółek stopami czy stąpanie w miejscu znacznie poprawi krążenie
  • W pracy siedzącej także powinniśmy pamiętać o konieczności poruszania nogami. Warto także stopy opierać o podnóżek, by nieco unieść nogi. Bezwzględnie należy unikać zakładania nogi na nogę
  • Buty na wysokich obcasach należy zostawić na specjalne okazje lub całkowicie z nich zrezygnować
  • Należy zrezygnować z ciasnych rajstop – najlepiej zastąpić je specjalistycznymi rajstopami przeciwżylakowymi
  • Aktywność fizyczna jest jednym z najskuteczniejszych sposobów na uczucie ciężkich nóg – znaczenie mają nie tylko treningi, ale także aktywność w ciągu dnia, dlatego warto robić dłuższe spacery z psem czy rezygnować z windy na rzecz schodów
  • Utrzymanie prawidłowej masy ciała ma kluczowe znaczenie w zapobieganiu obrzęków nóg, jak i powstawaniu żylaków
  • Spożywanie odpowiedniej ilości wody – aby pozbyć się z organizmu zalegających toksyn i zbierającej się wody, najlepiej pić dużej ilości… wody. Do wody dobrze jest dodać owoców, miodu, a po dużym wysiłku fizycznym także szczyptę soli.
  • Odpowiednia dieta – nie eliminujemy, ale ograniczamy z diety sól, która zatrzymuje wodę w organizmie. Powinniśmy zrezygnować z węglowodanów prostych i produktów przetworzonych, a nasza dieta powinna być możliwie jak najbardziej urozmaicona i lekkostrawna

Jak radzić sobie ze spuchniętymi nogami?

Niestety nie zawsze mamy możliwość stosować się do wszystkich wyżej wymienionych zasad. Czasami też nie są one wystarczające i w podróży, podczas upałów czy przed miesiączką nogi i tak puchną. Jeśli chcemy pozbyć się obrzęku, powinniśmy:

  • Wypoczywać z nogami w górze
  • Stosować chłodzące okłady
  • Smarować łydki i kostki żelem na spuchnięte nogi
  • Moczyć stopy w wodzie z dodatkiem soli
  • Suplementować witaminę C, która obkurcza naczynia krwionośne oraz witaminę E, która je wzmacnia
  • Suplementować rutynę, która działa przeciwzakrzepowo (podobnie jak witamina C)
  • Unikać ekspozycji na słońce, solarium, sauny, a także depilacji gorącym woskiem

Zapobiegając uczuciu ciężkich nóg, przeciwdziałamy żylakom, zakrzepicy i innym chorobom. Aktywny tryb życia, zdrowa dieta i kilka prostych trików pomogą nam uniknąć nieestetycznych, bolesnych o groźnych obrzęków nóg.