Uwaga: niedobory witamin w okresie jesienno-zimowym!

Choć niedobory witamin mogą zdarzać się o każdej porze roku, jesteśmy na nie najbardziej narażeni w okresie wczesnej zimy. Jest to związane ze zmianą diety, w której zaczyna brakować świeżych warzyw i owoców. W czasie jesiennych, chłodnych wieczorów, sięgamy raczej po kiszone ogórki niż mizerię. To oczywiście zupełnie naturalne, jednak nie samo zastąpienie ogórków świeżych ogórkami kiszonymi jest tu groźne, a kwestia różnorodności składników pokarmowych dostarczanych naszemu organizmowi. Zimą stawiamy raczej na węglowodany, na które mamy po prostu ochotę – ciepłe drożdżowe bułeczki i ciasto z dżemem to nasze smakołyki, które latem zastępowaliśmy świeżymi owocami – truskawkami, malinami, agrestem. Warzywa dostępne zimą w sklepach, przez wzgląd na dłuższy czas spędzony w magazynie, nie są już tak soczyste. Im dłużej przechowujemy warzywa i owoce, tym mniejszą zawartość pozytywnych składników posiadają. Właśnie dlatego w okresie jesienno-zimowym dochodzi do hiperwitaminozy, czyli stanu, w którym organizm ma za mało witamin, by dobrze funkcjonować.

A nasz organizm potrzebuje ich wszystkich – nie ma witamin lepszych czy gorszych. Każda jest istotna dla prawidłowego funkcjonowania. Wiadomo, że w tym okresie z powodu małej ilości słońca najbardziej brakuje nam witaminy D, która dociera do naszej skóry. Kolejne braki to C, A, E i witaminy z grupy B, a także foliany.

W jaki sposób zapobiegać niedoborom witamin?

Przede wszystkim stale starajmy się jeść warzywa i owoce. Mimo że są one mniej wartościowe od tych, które zjadamy w pełnym sezonie, to i tak mają więcej witamin i minerałów, niż produkty stricte węglowodanowe. Dzięki nowoczesnym zamrażalnikom jeszcze w trakcie sezonu możemy niezbędne warzywa zamrozić – w procesie mrożenia produkty nie tracą aż tak dużo witamin (to maksymalnie 15% dobroczynnych składników). Kiedy przechowujemy warzywa w chłodnicy, cennych witamin tracą one znacznie więcej. Mrożone produkty są świetną alternatywą, zastępującą magiczną moc świeżych warzyw! Zimą w sklepach pojawiają się cytrusy – pomarańcze, mandarynki, cytryny. To one powinny zagościć na naszych stołach, bo właśnie teraz przeżywają swój największy wzrost. To zagraniczne cytrusy są teraz świeże i pełne witamin. Kiszone warzywa, które przygotowujemy na koniec lata, zawierają także sporo korzystnych dla naszego organizmu witamin. Nie tracą ich tak wiele, a niejednokrotnie ich ilość wręcz się podwaja – jak witaminy C w ogórkach kiszonych. Warto kisić nie tylko ogórki czy kapustę, ale robić przetwory także z cukinii, patisonów, papryki czy buraczków.

Co dodatkowo możemy zrobić dla naszego organizmu?

Aby uchronić się przed zainfekowaniem, bierzmy tran i suplementujmy naszą dietę dodatkową witaminą C, zawartą na przykład w takich klasycznych już lekach, jak Rutinoscorbin. Dzięki wspieraniu naturalnej odporności uchronimy się przed licznymi infekcjami, drobnoustrojami, a dodatkowo polepszymy nasze samopoczucie. Takie objawy, jak zmęczenie, problemy ze snem i brak energii przez cały okres jesienno-zimowy będą nam obce!

Dodaj komentarz