Walka z nałogiem – dowiedz się, jak skutecznie rzucić palenie!

Chęć rzucenia palenia deklaruje nawet 8 na 10 palaczy. Bez względu na motywację zerwanie z nałogiem to proces żmudny i bardzo trudny. Statystyki wskazują, że palacze potrzebują średnio 8 prób, by definitywnie rzucić palenie. Dowiedz się, jak skutecznie rzucić palenie i dlaczego warto podjąć to niełatwe wyzwanie.

Dlaczego warto rzucić palenie?

W papierosach znajduje się uzależniająca nikotyna oraz silnie trujące substancje smoliste, które odpowiedzialne są za wiele chorób. Nałogowi palacze znacznie częściej niż osoby niepalące chorują na choroby serca, miażdżycę, choroby nowotworowe (nowotwór płuc, krtani, przełyku, jamy ustnej, żołądka, wątroby, trzustki, jelita grubego i inne złośliwe nowotwory) czy nadciśnienie tętnicze. Palacze często cierpią także z powodu podwyższonego cholesterolu, kaszlu palacza, astmy, obniżonej odporności, słabej kondycji fizycznej. Palenie papierosów przyczynia się także do chorób zębów i dziąseł – palacze narzekają na nadwrażliwość zębów i paradontozę.

Palenie papierosów ma także duży wpływ na nasz wygląd. Odkładające się toksyny w komórkach tłuszczowych przyczyniają się do powstawania cellulitu, a także spowalniają proces odchudzania. Te same szkodliwe substancje odkładają się w naszych włosach, powodując ich osłabienie i matowienie, a mniejsze dotlenienie poszczególnych komórek w organizmie znacząco pogarsza stan skóry, przyspieszając procesy starzenia. Ponadto palaczom trudniej jest utrzymać biały uśmiech, mają oni też większe skłonności do powstawania widocznych zmarszczek, w tym zmarszczek palacza.

Rzucanie palenia a zmiany w organizmie

Po zerwaniu z nałogiem w naszym organizmie zachodzą duże zmiany. Pierwsze widoczne są już po kilkudziesięciu minutach, na inne trzeba czekać kila lat. Już po pierwszych 20 minutach palenia nasze tętno spowalnia, po pierwszej dobie znacząco zmniejsza się ryzyko zawału serca, a po pierwszych 3 dniach organizm pozbywa się nikotyny. Po 3 miesiącach od rzucenia palenia układ krwionośny będzie zacznie mocniejszy, a po roku o połowę spada zagrożenie niedokrwieniem mięśnia sercowego. Z kolei po 5 latach od rzucenia palenia zagrożenie udarem mózgu i chorobami nowotworowymi zmniejsza się aż o 50%.

Jak skutecznie rzucić palenie?

Zdrowie i dłuższe życie jest najlepszą motywacją do rzucenia palenia. Oprócz poprawy zdrowia palaczom przyświecają także cele ekonomiczne czy estetyczne – im więcej znajdziemy powodów do rzucenia palenia, tym większe szanse na przetrwanie kryzysów, które są nieodłącznym elementem zerwania z nałogiem.

Po sprecyzowaniu celów powinniśmy zastanowić się, jakie sytuacje sprzyjają sięganiu po papierosa. Poranna kawa, przerwa w pracy, spotkanie z przyjaciółmi czy wieczorny spacer z psem – jeśli przewidzimy, kiedy najtrudniej będzie nam odmówić sobie papierosa, łatwiej będzie nam unikać takich okoliczności lub odpowiednio się do nich przygotujemy.

Aby uniknąć podjadania niezdrowych przekąsek lub spożywania dodatkowego posiłku, warto zaopatrzyć się w warzywa – pokrojone w paski marchewki, ogórki czy papryki skutecznie odwrócą naszą uwagę, nie przyczyniając się do zwiększenia masy ciała. Warto poszukać także dodatkowych zajęć. Osoby rozstające się z nałogiem chętnie zwiększają aktywność fizyczną, dodatkowo poprawiając wydolność serca i układu oddechowego. Na wielu palaczy doskonałą motywacją są także oszczędności – fundusze, które zostają nam po rzuceniu palenia możemy przeznaczyć na przyjemności. Dodatkowa wycieczka, kupno lepszego sprzętu sportowego czy wyjazd do SPA będą dosonałą nagrodą za pozbycie się nałogu.

Profesjonalna pomoc w skutecznym rzuceniu palenia

Osoby walczące z nałogiem, mogą skorzystać z profesjonalnej pomocy. W dużych miastach znajdziemy Poradnie Pomocy Palącym, możemy także zgłosić się do lekarza pierwszego kontaktu, który wskaże nam specjalistę, do którego warto zgłosić się po pomoc. Uruchomiono także specjalną Telefoniczną Poradnię Pomocy Palącym, czynną od poniedziałku do piątku w godzinach 11-19 pod numerem telefonu: 801 108 108.

Rzucając palenie, możemy także wesprzeć się specjalistycznymi środkami, które pomagają zmniejszyć głód nikotynowy. Do najpopularniejszych zaliczamy Desmoxan, który zamiast nikotyny zawiera cytozynę – substancję o podobnym działaniu do nikotyny. Przyjmując cytyzynę, zwalczamy głód nikotynowy, jednocześnie uwalniając się od samej nikotyny, od której jesteśmy uzależnieni.

O zamiarze rzucenia palenia warto także poinformować swoje najbliższe otoczenie – rodzinę, przyjaciół i współpracowników. W pierwszych tygodniach walki z nałogiem każde wsparcie może okazać się bezcenne. W sytuacji gdy w naszej rodzinie są inni palacze, nasze szanse na rzucenie papierosów znacząco się zwiększą, jeśli wspólnie rozpoczniemy rzucanie palenia.