Żylaki nóg – jak zapobiegać powstawaniu żylaków?

Żylaki nóg możemy odziedziczyć po rodzicach, dziadkach, a nawet pradziadkach. Niestety, jeśli mamy skłonności genetyczne, trudno będzie nam uniknąć powstawania żylaków. Możemy jednak sprawić, by były jak najmniejsze i jak najmniej groźne. Czasami jednak sami zapracowujemy na żylaki, a ze swoich błędów zdajemy sobie sprawę zbyt późno.

Żylaki nóg – jak powstają?

Za powstawanie żylaków odpowiedzialna jest cofająca się krew w żyłach. Taka sytuacja ma miejsce, gdy dochodzi do uszkodzenia zastawek w żyłach. Gdy cofa się krew, poszerza ona naczynia krwionośne, a gdy sytuacja się powtarza, ścianki żył nie wracają do pierwotnego kształtu. Poszerzone żyły i wciąż nieprawidłowo przepływająca przez nie krew prowadzą do powstawania żylaków. Z uszkodzonymi zastawkami można się też urodzić.

Żylaki mogą także powstać na skutek zapchania „złym” cholesterolem żył. Płynącej krwi brakuje miejsce, więc rozpycha żyły, co prowadzi do żylaków. Żylakom sprzyja także nadwaga. Najgorzej jest, gdy dochodzi do połączenia różnych czynników – wtedy żylaki rozwijają się najszybciej, nogi bolą najbardziej, a skutki mogą być najtragiczniejsze.

Jak uniknąć żylaków nóg?

Jak wspomnieliśmy wcześniej, żylaki nóg są dziedziczne i jeśli nasi rodzice lub dziadkowie je mieli, najpewniej będziemy je mieć i my. Często pogarszamy swoją sytuację, prowadząc siedzący tryb życia i niezdrowo jedząc. Bez względu na charakter naszej pracy, wszyscy powinniśmy być aktywni fizycznie. Nie musimy biegać maratonów lub spędzać długich godzin na siłowni. Wystarczą spacery, jazda na rowerze czy rolkach, basen lub taniec, by nasza kondycja fizyczna i ogólny stan zdrowia był znacznie lepszy.

Jeśli mamy pracę siedzącą, minimum raz na godzinę powinniśmy wstać od biurka i przejść się kilka metrów, choćby do kuchni po szklankę wody. W połowie pracy warto też wykonać proste ćwiczenia rozciągające. I co najważniejsze: podczas siedzenia nie zakładaj nogi na nogę! Osoby, które podczas pracy najwięcej stoją, również powinny pilnować, by nie stać zbyt długo w jednej pozycji. W przerwie najlepiej się porozciągać.

Zdrowy tryb życia najskuteczniejszym sposobem na żylaki

W profilaktyce ważna jest także zdrowa dieta. Nieodpowiednio skomponowane posiłki mogą podwyższać cholesterol, który zapycha żyły, a to najprostsza droga nie tylko do żylaków, ale i chorób serca i zawału. Dlatego jedz dużo warzyw i kasz, tłuste mięso zamień na chude, natomiast do diety wprowadź więcej ryb. W przeciwieństwie do mięsa ryby (szczególnie te morskie) mogą, a nawet powinny być tłuste – wtedy dostarczają nam najwięcej zdrowych kwasów Omega-3 i Omega-6. Jeśli jesteśmy narażeni na powstawanie żylaków, warto wesprzeć się suplementami diety, które wzmacniają ścianki naczyń krwionośnych.

Aktywność fizyczna i zdrowa dieta pomogą Ci uniknąć żylaków lub ich powiększania się. Utrzymanie prawidłowej wagi, unikanie wysokich szpilek, unikanie sauny, stosowanie gorącego i zimnego strumienia wody naprzemiennie pomoże zmniejszyć ryzyko wystąpienia żylaków. Ogranicz również ilość spożywanego alkoholu i koniecznie rzuć palenie! Wszystkie te rady pomogą Ci uniknąć nie tylko żylaków, ale innych chorób. Dbaj o siebie i ciesz się zdrowiem!